اگر می خواهید کارفرما شما را از سر خود باز نکند حواستان باشد که این اشتباهات را در نوشتن رزومه انجام ندهید.

 

اشکالات عمده رزومه: (Resume blunders)
با اجتناب از اشکالات معمول زیر، می توانید رزومه های تراز اول داشته باشید:

1. تمرکز بیش از حد روی وظایف شغلی: یکی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته کننده ای از وظایف و مسئولیت های شغل های قبلی است. به جای این که شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه کنید، بهتر است نشان دهید که در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشته اید. می توانید با مثال دقیقاً توضیح دهید که عملکرد شما به چه نحوی به شرکت سود رسانده است. برای این کار می توانید سؤال های زیر را از خود بپرسید:
· چگونه کار را بهتر از آنچه دیگران ممکن بود انجام دهند، انجام دادید؟
· چه مشکلاتی بر سر راه شما و شرکت قرار داشت؟
· برای غلبه بر این مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟
· نتایج تلاش های شما چه بود و شرکت چگونه از عملکرد شما بهره مند شد؟
· آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا کرده اید؟


2. هدف شغل هایی که بیش از حد بلندپروازانه و یا کلی است: بسیاری از داوطلبین شغل شانس خود را در همان ابتدای رزومه از دست می دهند: عبارت مربوط به هدف شغلی. بدترین آن ها با عبارتی مانند این شروع می شوند: موقعیت شغلی مناسبی که در آن حین کمک به اهداف سازمان جای کافی برای رشد و ترقی موجود باشد. چنین عباراتی بیش از حد کلی اند و فراوان استفاده شده اند. به جای چنین عباراتی می توانید محدوده تخصص و یا سمت مورد نظر خود را ذکر کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید به رزومه های نمونه رجوع کنید.

3. رزومه طولانی و رزومه کوتاه: بسیاری تلاش می کنند تا رزومه خود را حتماً در یک صفحه جا بدهند. زیرا شنیده اند که رزومه نباید بیش از یک صفحه باشد و در نتیجه بسیاری از خصوصیات مهم خود را از رزومه حذف می کنند. برعکس آن نیز صادق است: کسانی هستند که چندین صفحه در مورد جزئی ترین تجربه های بی اهمیت یا کم اهمیت خود قلم فرسایی می کنند. چنین رزومه ای به سادگی خواننده را بی حوصله می کند. هنگامی که رزومه خود را می نویسید، سر هر جمله از خود بپرسید که آیا این جمله در جلب نظر کارفرما و نزدیک کردن من به مصاحبه مؤثر است؟ و تنها اطلاعاتی را اضافه کنید که از این سؤال پاسخ مثبت دریافت کنند.
هیچ قانون صریحی در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نکته مهم اینست که هر کلمه رزومه باید حساب شده و در جهت اقناع کارفرما باشد.


4. آوردن اطلاعات شخصی یا بی فایده: اضافه کردن اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن و یا اطلاعاتی مثل علایق و سرگرمی ها معمول نیست و توصیه نمی شود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که چنین اطلاعاتی مورد نیاز کارفرماست و در انتخاب او می تواند مؤثر باشد.

5. رزومه بدون کلمات کلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الکترونیکی (در شبکه های کاریابی) می نویسید، باید حتماً در متن رزومه از کلمات کلیدی و متداول تخصص خود استفاده کنید. زیرا کارفرمایان معمولاً با کمک این کلمات کلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو می کنند. هر چه کلمات کلیدی موجود در رزومه شما مناسبتر و جامعتر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود. البته احتیاجی نیست که بخش جداگانه ای برای این کار کنار بگذارید، بلکه بهتر است این کلمات را در طول رزومه و در بخش های مختلف آن پراکنده کنید.

6. غلطهای املایی: وجود حتی یک غلط املایی در رزومه می تواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور کنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی کنند. رزومه شما منعکس کننده شخصیت شماست بی نظمی و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست.

منبع:

بازارکار

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی