تصمیم‌گیری در مورد زمان مناسب برای تشویق و دادن ترفیع به یک کارمند، از چالش‌برانگیزترین موضوعات در هر سازمان محسوب می‌شود.

 باید توجه داشت شرایط همه‌ی کارمندان برای دریافت تشویق و ارتقاء شغلی یکسان نیست، بنابراین شناسایی دقیق افرادی که از مهارت و تجربه‌ی کافی برخوردارند، اهمیت زیادی دارد.

 

تشویق کارمندان به این دلیل اهمیت دارد که نه تنها شامل تغییر در رتبه‌ی سازمانی افراد می‌گردد بلکه وظایف و مسئولیت‌های جدیدی نیز به فرد واگذار می‌شود، بنابراین باید از توانایی‌ها، مهارت‌ها، استعدادها، عملکرد کاری و برخی فاکتورهای دیگر کارمندان ارزیابی دقیقی صورت گیرد. به برخی از نکات لازم برای ارزیابی این فاکتورها در ادامه اشاره می‌شود:

 

عملکرد: از مهمترین نکات در ارزیابی زمان مناسب برای دادن ترفیع به یک کارمند، بررسی عملکرد فرد مورد نظر در یک بازه‌ی زمانی مشخص است.

 

طول خدمت: فاکتور دیگری که باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد، میزان آمادگی روحی و شرایط فردی کارمند برای دریافت ارتقا شغلی است. این مسئله ربطی به مدت زمان اشتغال وی در سازمان یا اداره ندارد، هرچند تعداد سال‌هایی که فرد در یک سازمان خدمت می‌کند، نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ارتقاء شغلی فرد مؤثر باشد.

 

شایستگی و توانایی: شایستگی و توانایی فرد، ابزار مهمی برای سنجش کارآمدی فرد است.

 

کیفیت مدارک آموزشی و فنی: سطح تحصیلات و مهارت‌های فنی، ابزار مناسب دیگری برای سنجش توانایی کارمندان جهت دریافت ارتقاء شغلی محسوب می‌شود.

 

ارزیابی پتانسیل‌های فردی: میزان پتانسیل فرد برای انجام کار در آینده یا موقعیت جدید باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد ارتقاء شغلی بررسی شود.

 

توجه به آخرین زمان دریافت ارتقاء شغلی فرد: توجه به آخرین زمان دریافت ارتقا شغلی هم باید در انتخاب افراد برای قرار گرفتن در لیست ترفیع مورد توجه قرار گیرد.

 

آموزش: سطح سواد، تحصیلات فرد و تلاش وی برای یادگیری ابزارهای آموزشی جدید نیز بهتر است در انتخاب فرد مورد توجه قرار گیرد.

 

برای تصمیم‌گیری در خصوص دادن یا ندادن ارتقا شغلی، نباید تبعیضی بین یک کارمند سطح پایین با کارمندان دیگری که در سطوح بالاتر مدیریتی هستند، وجود داشته باشد. برخی از گزینه‌هایی که در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد، به شرح زیر است:

 

الف. کارمندان سطح پایین

کارمندانی که عملکردشان بالاتر از انتظارات است: زمانی که یک کارمند وظیفه‌ی خود را به درستی انجام می‌دهد و فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های شما کار می‌کند، فرصت خوبی است تا با دادن ترفیع هم تشویقش کنید و هم از عملکرد خوبش دفاع کنید. وقتی عملکرد فردی فراتر از انتظارات شماست، یعنی این فرد انگیزه‌ی درونی برای انجام کار را دارد و تشویق شما و ارتقاء شغلی نیز می‌تواند شرایط بهتری را ایجاد کند.

 

افرادی که وظایف بیشتری را برعهده می‌گیرند: برخی افراد هستند که علاوه بر کارهایی که بر عهده‌ی آنها گذاشته شده است، کارهای جانبی دیگری را نیز بر عهده می‌گیرند و این نشان از آمادگی بالای فرد برای دریافت مسئولیت‌های جدیدتر است.

 

کارمندان متعهد: برخی افراد هستند که برای انجام دادن کاری مجبور هستید آنها را هُل دهید، در مقابل افرادی هم هستند که کارهای خود را بسیار دقیق انجام می‌دهند، بدون اینکه مجبور باشید مدام آن را گوشزد کنید. وقتی یک کارمند تازه‌وارد یا سطح پایین در انجام وظایف و مسئولیت‌هایش تعهد کافی دارد، به این معناست که فرد توانایی و آمادگی پذیرش مسئولیت‌های جدیدتر را دارد. تعهد و وظیفه‌شناسی فرد را می‌توانید در قبول یک مسئولیت کاری و انجام درست و به‌موقع آن ببینید. هر چه در این کار موفق‌تر عمل کند،‌ یعنی آمادگی بیشتری برای پذیرش شرایط کاری جدید دارد.

 

وقتی انعطاف‌پذیری کارمندان اثبات شد:وقتی میزان انعطاف‌پذیری یک کارمند به مدیر ثابت شد و مشخص شد که فرد علاوه‌ بر داشتن توانایی کار گروهی، در موقعیت‌های مختلف کاری نیز می‌تواند شرایط خود را با محیط وفق دهد، زمان مناسبی برای تشویق است. یکی از مهمترین خصیصه‌هایی که هر کارمند باید در محیط کاری خود داشته باشد، توانایی کار کردن در شرایط مختلف و داشتن انعطاف لازم است.

 

میزان تسلط بر کار و کسب مهارت‌های فنی: وقتی یک کارمند برای انجام کار خود، یک مهارت فنی را یاد می‌گیرد، یعنی انگیزه‌ی کافی برای یادگیری مهارت‌های دیگر را هم دارد. بنابراین، وقتی کارمند سطح پایین یا تازه‌وارد در انجام کار خود عملکرد خوبی دارد، یعنی زمان مناسب برای تشویق وی فرارسیده است.

 

کمک کردن به دیگران: اگر شما با کارمندی مواجه شدید که مشتاق کمک به همکاران خود است، می‌توانید این فاکتور به عنوان یک امتیاز مثبت برای دادن ارتقاء شغلی به وی مورد توجه قرار دهید.

 

ب. ارتقاء کارمندان در سطح مدیریتی

علاوه‌ بر مواردی که در بالا بیان شد، مطالبی نیز در ادامه می‌آید که می‌تواند به شما در نحوه‌ی تصمیم‌گیری برای دادن ترفیع به کارمندان در سطح مدیریتی نیز کمک کند.

 

زمانی که قادر به مدیریت خود هستند: وقتی مسئله‌ی ارتقاء در سطوح بالای مدیریتی مطرح می‌شود، بهترین نشانه‌ای که می‌تواند به شما در خصوص زمان مناسب برای دادن ارتقاء کمک کند، توانایی فرد در مدیریت کار، ایجاد انگیزه یا انجام کار بدون نیاز به نظارت یک مدیر ارشد است.

 

هدف کارمند، رسیدن به موفقیت سازمانی است: وقتی شخص اهداف سازمان را بر اهداف فردی ترجیح دهد، می‌توان گفت زمان مناسبی است تا به این کارمند یک سمت جدید داده شود. به عبارت دیگر، هیچ‌گاه اولویت‌های سازمانی را قربانی اهداف شخصی خود نمی‌کند.

 

زمان مناسب برای نشان دادن مسئولیت و مالکیت: ‌یکی از نشانه‌های مدیر آینده یا یک مدیر اجرایی خوب توانایی وی در قبول مسئولیت و تبدیل هر فرصت به موفقیت است. وقتی شخص در مقابل کاری که بر عهده‌ گرفته، حس مالکیت دارد و تمام توان خود را برای موفق شدن آن کسب‌وکار می‌گذارد، باید گفت زمان مناسب برای تشویق وی فرا رسیده است.

 

داوطلب شدن فرد برای پذیرش نقش‌های بیشتر: یکی از بهترین و مهمترین نشانه‌ها برای مشخص شدن زمان مناسب برای دادن ترفیع به یک کارمند این است که فرد توانایی پذیرش مسئولیت‌های جدید را داشته باشد. وقتی فرد خود برای انجام کارهای بالاتر و مسئولیت‌های بیشتر داوطلب می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که فرد در خود توانایی رسیدن به مراتب شغلی بالاتر را می‌بیند.

 

 

منبع:

چطور

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی