طرح‌ها و روش‌های مختلفی در زمینه‌ی ارتقاء شغلی کارمندان معرفی می‌شود. هر سازمان می‌تواند یکی از این روش‌ها را انتخاب کند و یا تلفیقی از چند روش متفاوت را برای ارتقاء کارکنان خود به کار گیرد.

  • مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های ارتقاء شغلی عبارتند از:

 

1- شیوه‌ی غیررقابتی

ارتقاء شغلی که بر پایه‌ی مجموعه‌ای از دستاوردها و موفقیت‌های کارمندان است، یک مدل غیررقابتی محسوب می‌شود. در این شیوه، کارمندان زمانی مورد تشویق قرار می‌گیرند که صرف‌نظر از ویژگی‌های متغیری مانند عملکرد و تعهد، به یک مرحله خاص در مسیر فعالیت کاری خود رسیده باشند. این شیوه در خصوص همه‌ی کارمندان یکسان عمل می‌کند و جایی برای ارزیابی ناعادلانه و یا مغرضانه باقی نمی‌ماند.

الف) زمان، مقیاسی برای ارتقاء شغلی: این شیوه نیز یک روش غیر‌رقابتی است که فرد بعد از چند سال فعالیت برای یک سازمان، ارتقاء درجه پیدا می‌کند.

ب) موفقیت در انجام وظایف: در این روش، ارتقاء شغلی به واسطه‌ی افزایش حجم‌کار یا وظایفی که بر عهده‌ی کارمند گذاشته شده است، اتفاق می‌افتد و یک شیوه‌ی غیر رقابتی محسوب می‌شود.

ج) اتخاذ یک سیاست خاص: در برخی موارد، یک سازمان ممکن است به کارمندی بدون هیچ دلیل خاصی ارتقاء بدهد، فقط به خاطر پاسخگویی به برخی نیازهای مهم در شرایط زمانی یا موقعیتی خاص.

 

 

2-شیوه‌ی رقابتی

شیوه‌ی رقابتی، مدلی است که کارمندان باید شایستگی‌های خود را برای رسیدن به درجه‌های بالاتر کاری اثبات کنند. برخلاف شیوه‌ی غیررقابتی، این شیوه عملکرد کارکنان، خلاقیت، ‌مهارت‌ها، تجارب، دانش حرفه‌ای و دیگر فاکتورهای مرتبط را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این شیوه، ارتقاء شغلی بر اساس شرایط سخت کاری و عملکرد افراد داده می‌شود.

الف) ترفیع بر اساس لیاقت: این شیوه یک روش رقابتی است که در آن فرد بر اساس مهارت‌ها، عملکرد، آگاهی،‌ سختی‌ِ کار و صلاحیت‌های خود ترفیع می‌گیرد.

ب) شایستگی و ارشد بودن: این روش زمانی استفاده می‌شود که فرد علاوه بر داشتن شایستگی،‌ فاکتورهای لازم برای ارشد بودن در حوزه‌ی کاری خود را نیز کسب کرده باشد.

 

 

3-ترفیع رتبه‌ی شغلی و بهبود موقعیت کاری

در این روش میزان دریافتی فرد بدون هیچ تغییری در درجه یا رتبه‌اش افزایش می‌یابد. در این حالت، فرد به دنبال یک فرصت شغلی جدید می‌گردد تا بتواند شرایط کاری بهتری را برای خود رقم بزند.

 

 

4-ترفیع خشک و خالیکارمند در کار خود ترفیع می‌گیرد، ولی این ارتقا ء بدون هرگونه افزایش در حقوق وی است.

 

 

5-ترفیع بر روی کاغذ

این مدل ارتقاء معمولا در شغل‌های دولتی که شامل چندین بخش و سازمان است، رخ می‌دهد. در واقع ترفیع شغلی فرد در سازمان مادر و بر روی کاغذ صورت می‌گیرد، ولی افزایش حقوق و مزایا به سازمان دیگری محول می‌شود. به همین دلیل ممکن است ارتقاء  فقط بر روی کاغذ بماند، بدون اینکه عائدی برای کارمند داشته باشد.

 

منبع:

چطور

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی