اشتراک گذاشتن فایل‌ها و فولدرها بین کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها در محیط کار و حتی منزل ازجمله مزیت‌های شبکه کردن سیستم‌ها می‌باشد.

. در قسمت قبل نحوه‌ی شبکه کردن چند سیستم با استفاده از مودم وایرلس را توضیح دادیم ولی این تنها راه نیست. شاید شما بخواهید یک شبکه‌ی بی‌سیم محلی داشته باشید ولی به مودم wireless دسترسی نداشته باشید؛ در این صورت چکار باید کنید؟ آیا باید قید شبکه‌ی بی‌سیم را بزنید و در پی راه‌های دیگر باشید؟


پاسخ منفی است! اگر کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما دارای کارت شبکه‌ی Wireless باشد می‌توانید بدون داشتن مودم وایرلس هم شبکه‌ی محلی خود را به‌صورت بی‌سیم راه‌اندازی کنید و فایل‌های خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در این مطلب قصد داریم نحوه‌ی راه اندازی شبکه بیسیم بدون مودم وایرلس را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله توضیح دهیم.


مطلب پیشنهادی: درصورتی‌که مودم وایرلس در اختیاردارید می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:


 آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر با استفاده از مودم wireless
راه‌اندازی شبکه‌ی بی‌سیم بدون داشتن مودم wireless
برای اینکه بتوانید بدون اتکا بر مودم وایرلس، یک شبکه‌ی بی‌سیم محلی داشته باشید باید از قابلیت Ad hoc ویندوز استفاده کنید. به این صورت که ابتدا در یک سیستم (سیستم اصلی که به‌عنوان ادمین شناخته می‌شود) یک شبکه‌ی ad hoc ایجاد می‌کنیم و سپس سایر سیستم‌ها با متصل شدن به ادمین وارد شبکه خواهند شد.

 


راه‌اندازی شبکه Ad hoc
1 بر روی منوی Start کلیک کنید و در جعبه‌ی جستجو عبارت “Network and Sharing center” را وارد کنید. سپس بر روی گزینه‌ای با همین نام کلیک کنید تا وارد منوی مربوطه شوید.
2 در پنجره‌ی بازشده بر روی گزینه‌ی “Set up a new connection or network” کلیک کنید.

 

 

 

 

3 با کلیک بر روی گزینه‌ی فوق، پنجره‌ای گشوده خواهد شد. از بین گزینه‌های موجود عبارت “Set up a wireless ad hoc (computer-to-computer) network” را انتخاب کنید.

 

سپس بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید. (دو بار!)

 

 

 

 


4 در این مرحله باید نام و تنظیمات امنیتی شبکه‌ی خود را انتخاب نمایید

 

 

 

 

 

در فیلد مربوط به Network name نام شبکه‌ی خود را وارد نمایید. این نام توسط سایر افراد (تمام افرادی که در طیف برد شبکه‌ی شما قرار داشته باشند) قابل‌مشاهده خواهد بود.


از منوی Security type یک گزینه را انتخاب کنید. درصورتی‌که بخواهید شبکه‌ی شما هیچ رمزی نداشته باشد و تمام افراد موجود در ناحیه بتوانند به شبکه‌ی شما دسترسی داشته باشند می‌توانید گزینه‌ی No authentication-open را انتخاب کنید ولی این مورد توصیه نمی‌شود. بهتر است از بین سایر گزینه‌ها یک گزینه را انتخاب کنید تا رمزی برای شبکه‌ی خود داشته باشید.


فیلد Security key همان رمز دسترسی به شبکه است. رمز را در این قسمت وارد کنید و بر روی گزینه‌ی Save this network کلیک کنید.

 

با کلیک بر روی دکمه‌ی Next ویندوز تنظیمات مربوطه را انجام خواهد داد و شبکه‌ی شما آماده است.

 

 

 

 

 

در صورت ساخته‌شدن شبکه‌ی ad hoc پیامی همانند پیام فوق برای شما نمایش داده می‌شود که حاوی نام شبکه‌ی بی‌سیم و رمز آن می‌باشد. تنها افرادی می‌توانید به شبکه‌ی شما وارد شوند که رمز (Security key) را داشته باشند. حال کافی است به شبکه‌ای که ساخته‌اید متصل شوید تا دیگر افراد نیز بتوانند به آن متصل شوند

 

* توجه داشته باشید: تا زمانی که ادمین (دستگاهی که شبکه‌ی ad hoc روی آن ایجادشده است) به این شبکه متصل نشده باشد (Connect نشده باشد) سایرین نمی‌توانند این شبکه را پیداکرده و به آن متصل شوند. هنگامی‌که به این شبکه متصل شوید عبارت “Waiting for users” را مشاهده خواهید کرد.

 


انجام تنظیمات برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها
تا این مرحله شبکه‌ی ad hoc را راه‌اندازی کردیم و می‌توانید برای بازی‌های شبکه‌ای از آن استفاده کنید اما برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها تنظیمات دیگری نیز لازم است.


به‌صورت پیش‌فرض، پرینترها و فولدر Users برای افرادی که به شبکه متصل شده‌اند قابل‌دسترسی است؛ اما اگر بخواهید فولدر خاصی را با دیگران به اشتراک بگذارید باید تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید. در اینجا ما به‌عنوان‌مثال فولدری بانام AsreElm را به اشتراک خواهیم گذاشت.


بر روی فولدر موردنظر (در اینجا AsreElm) کلیک راست کنید تا منوی ویندوز برای شما گشوده شود. از منوی بازشده گزینه‌ی Share With را انتخاب کنید تا زیر منو برای شما نمایش داده شود. سپس بر روی یکی از گزینه‌های Homegroup Read یا Homegroup Read/Write کلیک کنید.

 

 

   Homegroup read:افراد متصل به شبکه فقط به محتویات پوشه دسترسی دارند و امکان تغییر در محتوا را ندارند.


Homegroup Read/Write: افراد متصل به شبکه می‌توانند محتویات پوشه را دست‌کاری کنند. فایلی را حذف و یا فایلی را به آن اضافه کنند.


اکنون پوشه‌ای بانام AsreElm در شبکه‌ی شما به اشتراک گذاشته‌شده است و سایر افراد متصل به شبکه قادر هستند تا محتویات آن را مشاهده کنند. اگر هر فرد دیگری در شبکه بخواهد فولدری را به اشتراک بگذارد باید این مراحل را طی کند.


دسترسی به پوشه‌ی اشتراک گذاشته‌شده
برای اینکه به فولدری که به اشتراک گذاشته‌شده است دسترسی داشته باشید باید وارد محیط My Computer شوید (همان Computer در ویندوز 7 و 8). سپس از منوی سمت چپ بر روی گزینه‌ی Network کلیک کنید تا لیستی از کامپیوترهای موجود در شبکه‌ی شما نمایش داده شوند.

 

 

 

با کلیک بر روی آیکون هرکدام از کامپیوترها قادر خواهید بود تا فولدرهای اشتراک گذاشته‌شده را مشاهده کنید.


در صورت بروز خطا نکات زیر را در نظر داشته باشید:


1.    اتصال به شبکه و شناسایی آن ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد تا شناسایی کامل شبکه توسط ویندوز صبر کنید.


2.    فعال بودن آنتی‌ویروس و فایروال ممکن است دسترسی به فایل‌های به اشتراک گذاشته‌شده را محدود کند؛ بنابراین هنگامی‌که می‌خواهید فایلی را با دیگران به اشتراک بگذارید موقتاً آنتی‌ویروس خود را غیرفعال کنید و بعد از اتمام کار، مجدداً آنتی‌ویروس/فایروال را فعال کنید.


3.    ممکن است هنگام دسترسی ادمین به سایر سیستم‌ها خطایی رخ دهد و با پیامی مواجه شوید مبنی بر اینکه امکان دسترسی به دیگر سیستم‌ها را ندارید. در این مواقع باید در دیگر سیستم‌ها گزینه‌ی “Turn off password protected sharing” را فعال کنید. برای این منظور در منوی سمت چپ بخش Network and sharing center بر روی گزینه‌ی Change advanced sharing setting کلیک کنید و از بین موارد موجود آن را فعال کنید. گرچه بهتر است یک فولدر یا درایو را در سیستم ادمین مخصوص اشتراک‌گذاری فایل‌ها قرار دهید (به‌صورت Homegroup Read/Write) و از سایر کاربران بخواهید فایل‌ها را در این فولدر برای سایرین به اشتراک بگذارند تا همه‌ی افراد متصل به شبکه از این فایل‌ها استفاده کنند.

 

 

منبع:

عصر علم

کتاب ارایه مطالب power point  2007

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی