هنگامی‌که یک هارد با حجم متوسط یا زیاد داشته باشید بهتر این است که آن را به چند درایو مختلف تقسیم کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید اطلاعات را راحت‌تر طبقه‌بندی کنید و از پر شدن زودهنگام درایوی که ویندوز بر روی آن نصب‌شده (معمولاً درایو C) جلوگیری کنید

. پارتیشن بندی و ایجاد یک درایو جدید در ویندوز ویستا و ویندوز ۷ (و نسخه‌های بعدی) برخلاف ویندوز XP بسیار ساده‌تر شده است ولی هنوز محدودیت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در این مطلب، نحوه‌ی ایجاد یک درایو جدید و همچنین تغییر سایز درایوهای موجود را آموزش خواهیم داد و ابزارهای مناسب برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.
پارتیشن‌بندی با استفاده از Windows Disk Management
همان‌طور که گفته شد از ویندوز ویستا به بعد، ابزاری با عنوان Disk Management در ویندوز تعبیه‌شده است تا با استفاده از آن کاربران بتوانند راحت‌تر کارهای مربوط به پارتیشن‌بندی را (حتی پس از اتمام نصب ویندوز) انجام دهند. برای راه‌اندازی و دسترسی به این ابزار، بر روی منوی Start کلیک کنید و در کادر جستجو عبارت “Partition” را تایپ نمایید و از میان نتایج جستجو بر روی عبارت “Create and format hard disk partitions” کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه‌ی فوق، لیستی از درایوها و پارتیشنهای موجود بر روی هارد و یا هاردهای سیستم برای شما نمایش داده می‌شود. در زیر نمایی از این پنجره را ملاحظه می‌کنید.

 

 

همان‌گونه که در تصویر قابل‌مشاهده است، سه درایو بر روی هارد ایجادشده است که عبارت‌اند از D,C و E و یک بخش از فضای هارد نیز به‌صورت تخصیص نیافته یا Unallocated با فضای تقریبی ۱۰ گیگابایت وجود دارد.


تبدیل یک درایو با فضای زیاد به دو درایو با فضای دلخواه
تصور کنید که سیستم شما دارای یک درایو است (درایو C) که ویندوز نیز بر روی همین درایو نصب‌شده است و می‌خواهید این درایو را به دو یا چند درایو (مثلاً درایو D) با حجم کمتر تقسیم کنید. ولی قبل از اینکه بتوانید یک درایو جدید ایجاد کنید، باید مقداری از فضای خالی درایو C را آزاد کنید. به این معنی که باید مقدار فضای موردنظر را به‌صورت تخصیص نیافته یا Unallocated تبدیل کنید. برای این کاربر روی درایو C (و یا درایوی که قصد دارید آن را به چند درایو تقسیم کنید) کلیک راست کنید و گزینه‌ی Shrink Volume را انتخاب نمایید. بعد از گذشت اندکی زمان، ویندوز فضای جدید را ایجاد خواهد داد.

 

بهتر است برای درایو ویندوز (C) فضای کافی باقی بگذارید. این فضا برای آپدیت‌های جدید، برنامه‌هایی که بر روی ویندوز نصب می‌کنید و همچنین سریع بودن سیستم ضروری است. همچنین به یاد داشته باشید که ۱ گیگابایت درواقع ۱۰۲۴ مگابایت است. پس‌ازاینکه عملیات مربوط به Shrink شدن درایو توسط ویندوز انجام شد، یک درایو درست در سمت راست درایو قبلی بارنگ مشکی بانام Unallocated برای شما نمایش داده می‌شود. بر روی این درایو کلیک راست کنید و گزینه‌ی New Simple Volume را انتخاب کنید.

 

 

پنجره‌ی Wizard برای انتخاب میزان فضا، نام درایو و نوع فایل سیستمی برای شما نمایش داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید تعیین کنید که چه میزان از فضای تخصیص داده نشده (Unallocated) به درایو یا پارتیشن جدید تخصیص داده شود.

 

 

در انتها بر روی Finish کلیک کنید. بهتر است سیستم را Restart نمایید تا تغییرات به‌صورت کامل اعمال شوند. در این حالت یک درایو جدید در بخش My Computer (همان Computer) ایجادشده است که می‌توانید اطلاعات خود را در آن ذخیره نمایید.

 

تغییر دادن میزان فضای درایوهای موجود

در این حالت، قبلاً درایوهای مختلفی (برای مثال C و D) بر روی سیستم شما ایجادشده‌اند و شما قصد دارید از فضای یک درایو کم کرده و فضا را به درایو دیگری اختصاص دهید. مراحل انجام این کار تا حدود زیادی شبیه حالت قبلی است که گفته شد با این تفاوت که پس از ایجاد فضای تخصیص نیافته یا Unallocated نباید یک پارتیشن جدید بسازید بلکه باید این فضا را به درایو دیگری که موردنظر است اختصاص دهید.

قاعدتاً هنگامی‌که یک فضای تخصیص نیافته داشته باشید (که بارنگ مشکی نمایش داده می‌شود) انتظار دارید که بتوانید آن را به سایر فضاهای موجود اختصاص دهید. برای این کار باید بر روی درایوی که می‌خواهید فضای آن را گسترش دهید کلیک راست کنید و گزینه‌ی Extend Volume را انتخاب کنید. ولی در کمال تعجب مشاهده می‌کنید که این گزینه به رنگ خاکستری نمایش داده‌شده است و بنابراین قابل انتخاب شدن نیست!

 

 

 

این مسئله یکی از محدودیت‌های Disk Management ویندوز است. شما تنها مجازید فضای اختصاص داده نشده را برای درایوهایی که سمت چپ این فضا قرار دارند مورداستفاده قرار دهید. به‌عبارت‌دیگر اگر درایوی در سمت راست فضای Unallocated قرار داشته باشد، شما قادر نخواهید بود حجم آن درایو را با Disk Management ویندوز افزایش دهید. محدودیت دیگر ویندوز این است که شما تنها قادر خواهید بود درایوهایی با فرمت NTFS و یا درایوهای فرمت نشده را به چند درایو یا پارتیشن کوچک‌تر تقسیم کنید.


البته جای نگرانی نیست، نرم‌افزارهای واسط خوبی برای این منظور طراحی‌شده‌اند که البته رایگان نیز می‌باشند. یکی از این نرم‌افزارها EASEUS Partition Master Home Edition نام دارد. همان‌طور که گفته شد نسخه‌ی فردی این نرم‌افزار رایگان است و نیازی نیست برای استفاده از آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید. کافی است آن را بر روی سیستم خود نصب‌کرده و مورداستفاده قرار دهید.


استفاده از نرم‌افزار

EASEUS Partition Master – Home Edition
به‌طورکلی، ساختار نرم‌افزارهای پارتیشن‌بندی، مشابه Disk Management ویندوز می‌باشند ولی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد. به‌عنوان نمونه، در این نرم‌افزار تفاوتی ندارد که درایو موردنظر سمت راست فضای تخصیص نیافته قرارگرفته باشد یا سمت چپ آن. شما به‌سادگی می‌توانید این فضای تخصیص داده نشده (Unallocated) را به درایو یا پارتیشن موردنظر تخصیص دهید. برنامه‌ی EASEUS Partiton Master را از لینک فوق و یا از اینجا  دانلود و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید و سپس مراحل زیر را طی نمایید.
بر روی درایوی که می‌خواهید فضای آن را افزایش دهید کلیک راست کرده و گزینه‌ی Resize/Move Partition را انتخاب نمایید.

 

 

در پنجره‌ای که برای شما گشوده می‌شود، می‌توانید میزان فضای دلخواه را به‌صورت دستی وارد نمایید و یا با چپ و راست بردن محوری که در نظر گرفته‌شده است این کار را انجام دهید.

 

 

هنگامی‌که کار انجام شد و فضای موردنیاز را به درایو موردنظر تخصیص دادید، بر روی دکمه‌ی OK کلیک کنید. با این کار مشاهده خواهید کرد که فضای تخصیص نیافته (Unallocated) از لیست حذف خواهد شد و فضای درایو موردنظر افزایش خواهد یافت.

 

به‌منظور اعمال تغییرات بهتر است سیستم را یک‌بار Restart نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه فضای درایو یا پارتیشن باید از نو در سیستم نوشته و تعریف شود بنابراین ممکن است این عملیات کمی زمان‌بر باشد، لذا صبور باشید و اجازه دهید سیستم عملیات را به‌طور کامل انجام دهد. هرچند درصورتی‌که درایو موردنظر شما خالی نیست و حاوی اطلاعات مهم است، بهتر است قبل از انجام این مراحل، از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید تا اگر مراحل طبق روال پیش نرفت، اطلاعات خود را از دست ندهید

 

منبع:

عصر علم

کتاب ارایه مطالب power point  2007

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی