بیشتر افراد امروزه استفاده از لپ‌تاپ رو به کامپیوترهای قدیمی ترجیح می‌دهند، این موضوع خصوصاً با قویی‌تر شدن سیستم لپ‌تاپ‌ها و همچنین مزیت جابجایی راحت آن‌ها باعث شده تا برتری خاصی نسبت به کامپیوترهای معمولی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به نکاتی که باید قبل از خرید یک رایانه شخصی قابل‌حمل! توجه داشته باشید، اشاره‌کنیم.

 

نکته ۱ – چه استفاده‌هایی از لپ‌تاپ دارید؟


شاید مهم‌ترین سؤالی که باید قبل از اقدام به خرید کنید این هست که بدونید برای چه منظور و انجام چه‌کارهایی به لپ‌تاپ احتیاج دارید. این سؤال ازاین‌جهت اهمیت دارد که اهداف مختلف، لپ‌تاپ‌های مختلفی رو باقیمت‌های مختلف پیش روی شما قرار خواهد داد. آیا می‌خواهید با لپ‌تاپ بازی کنید؟ در این صورت کارت گرافیک اهمیت زیادی دارد، فقط برای کار با نرم‌افزارهای ساده مثل ماکروسافت ورد و نرم‌افزارهای مشابه؟ اندازه صفحه‌نمایش رو باید خوب انتخاب کنید، بیشتر در منزل استفاده می‌کنید یا اینکه زیاد مسافرت می‌کنید؟ اگر زیاد مسافرت می‌کنید باید به عمر باتری لپ تاپ توجه داشته باشید و مسائلی از این قبیل.
 
نکته ۲ – ظاهر و شکل لپ‌تاپ


لپ‌تاپی متناسب با استایل خودتان انتخاب کنید. رنگی رو انتخاب کنید که بیشتر از بقیه دوست دارید و یا اگر رنگ دلخواه رو پیدا نکردید، رنگی متناسب باروحیه و شخصیت خودتان انتخاب کنید. حرفه‌ای‌ها و افرادی که برای کار و کسب درآمد از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید معمولاً رنگ سفید یا خاکستری رو انتخاب می‌کنید. خوره‌های کامپیوتر و افرادی که اطلاعات زیادی درزمینهٔ کامپیوتر دارند معمولاً لپ‌تاپ‌های مشکی‌رنگ دارند. ولی شما می‌توانید از بین رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و … هم انتخاب داشته باشید.
علاوه بر رنگ باید به ضخامت رایانه و اندازه صفحه‌نمایش هم توجه کنید. معمولاً اندازه بین ۱۳ تا ۱۵ اینچ کافی است. (در مطلب جداگانه‌ای در مورد اندازه صفحه‌نمایش مناسب صحبت خواهیم کرد)
 
نکته ۳ – تا چه قیمت؟!


اگر بازه قیمت موردنظر خودتان رو مشخص کنید به‌سادگی بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از گزینه‌های انتخاب شما کنار خواهند رفت و از بین گزینه‌های باقیمانده ساده‌تر می‌توانید انتخاب داشته باشید. آیا می‌خواهید حداکثر تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنید؟ ۸۰۰ هزار تومان؟ بالای ۲ میلیون تومان؟! البته این قیمت ارتباط تنگاتنگی با نکته اول دارد. اگر لپ‌تاپی برای بازی کردن می‌خواهید حداقل باید یک‌میلیون تومان هزینه کنید (البته نوسانات قیمت ارز رو نادیده گرفتیم). پس نخست باید هدف رو مشخص کنید و بعد به آیتم قیمت توجه کنید. اگر هم برای کارهای عمومی و ساده رایانه همراه می‌خواهید که اول قیمت رو در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

نکته ۴ – قدرت و توانایی‌های لپ‌تاپ را ارزیابی کنید


به مشخصات لپ‌تاپ و قطعات بکار رفته در آن توجه کنید. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، نوع هدف شما است که نوع لپ تاپ رو مشخص می کنه، ولی در کل چیزی نمی‌خواهید که تمام امکاناتش مناسب باشد ولی یکجای کارش لنگ باشد، مثلاً ۳ گیگ رم، ۲۵۰ گیگ فضای هارد، قیمت مناسب داشته باشد ولی CPU تنها 0.5 گیگاهرتز (Ghz) باشد، یعنی سرعتی در حد حلزون!
متأسفانه چنین کاستی‌هایی باعث می‌شود تا به‌طورکلی از رایانه نتوانیم خوب بهره ببریم و لذت ببریم، پس به مشخصاتی مثل رم، سرعت CPU و فضای کش، کارت گرافیک (برای بازی بهتره GeForce یا همان Nvidia باشد) و فضای هارد توجه داشته باشید.
 
نکته ۵ – به امکانات جانبی توجه کنید


جدای از مشخصات اصلی دستگاه، امکانات جانبی هم مهم هستند، بعضی از لپ‌تاپ‌ها باوجوداینکه مشخصات بسیار خوبی دارند ولی نقاط ضعفی دارند که برای همیشه آزاردهنده هستند. برای مثال صفحه‌کلید (کیبورد) نامناسب، یا پورت‌های USB که بجای قرار گرفتن در کناره‌های لپ‌تاپ، پشت قرارگرفته‌اند. برخی از این امکانات جانبی لازم و ضروری هستند، مثل Wireless یا قابلیت اتصال به اینترنت بی‌سیم، بلوتوث، دوربین یا وب کم و برخی از آن‌ها به نوع استفاده شما بستگی دارند مثلاً مودم Dial Up، پورت HDMI، تعداد پورت‌های USB، شناسایی اثرانگشت یا Finger Print و … حتماً به این نکات توجه کنید.
 
نکته ۶ – قبل از خرید همه‌چیز را بررسی کنید


اگر زیاد درباره رایانه و لپ‌تاپ اطلاعات ندارید، بهتره هنگام خرید از دوستی که آشنایی بیشتری دارد درخواست کنید تا شما رو همراهی کنه، بعد از انتخاب مورد مناسب، همه‌چیز رو امتحان کنید، بررسی کنید که مشخصات اصلی دقیقاً همان‌هایی هستند که در کاتالوگ ارائه‌شده به شما هستند، مطمئن بشوید که سیستم درست‌کار می‌کند، روشنش کنید و باهاش کارکنید. امکانات جانبی و شارژر و باتری رو امتحان کنید و حتماً و حتماً درایورهای مناسب نوع لپ‌تاپ خودتان رو از فروشنده درخواست کنید و اگر DVD ریکاوری وجود دارد آن‌ها رو تهیه کنید. اگر هر گارانتی دارد حتماً تاریخ آن‌ها رو ببینید و مهر و امضای فروشنده رو هم بخواهید.
 
با رعایت این نکات می تونید یک خرید خوب و مطمئن داشته باشید و برای سال‌ها از لپ‌تاپتان لذت ببرید، من به‌شخصه لپ‌تاپ‌های سونی VAIO رو به همه پیشنهاد میدم (مخصوصاً با گارانتی ۳ ساله ایران رهجو) که واقعاً گارانتی رو به معنای واقعی اجرا می‌کنید. شما چه برند یا مارکی رو ترجیح می‌دید؟ راستی مدل لپ‌تاپ شما چیه؟ در بخش دیدگاه‌ها بیان کنید.

 

 

منبع:

عصر علم

کتاب ارایه مطالب power point  2007

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی