رمزگذاری بر روی یک درایو یا پارتیشن یکی از مسائلی است که بسیاری از کاربران رایانه به آن نیاز دارند. بسیاری از اطلاعاتی که در هارد کامپیوتر نگهداری می‌شود جنبه‌ی شخصی و خصوصی دارد، برای مثال عکس‌های یک جشن تولد، فیلم‌های خانوادگی، پرونده‌های شامل رمز عبور و ….

در این مطلب قصد داریم نحوه‌ی رمزگذاری پیشرفته را آموزش دهیم تا دسترسی به اطلاعات تنها برای خود شما مقدور باشد و نه هیچ فرد دیگر به‌گونه‌ای که حتی سازمان‌هایی مثل سازمان‌های جاسوسی CIA هم‌سال‌ها زمان نیاز داشته باشند تا بتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند!


 چطور بر روی یک پارتیشن رمز بگذاریم؟

تنها راهی که برای رمزگذاری پیشرفته بر روی هارد درایو، دیسکت ها و CD ها وجود دارد، رمزگذاری به شیوه‌ی انکریپشن (encryption) می‌باشد. ازنظر تئوری این امکان وجود دارد که بتوانید فایل‌ها را درون یک فولدر، زیپ و فشرده کنید و بر روی آن فایل زیپ، پسورد بگذارید و فایل پسورد گذاری شده را نزد خود نگاه‌دارید ولی در این روش برای دستیابی مجدد به اطلاعات باید آن‌ها را از حالت فشرده خارج کنید که برای محتویات با حجم زیاد بسیار وقت‌گیر خواهد بود. از طرفی روش‌های زیادی برای شکستن قفل فایل‌های فشرده وجود دارد و به‌طورکلی از سطح امنیتی متوسطی برخوردار هستند.


تمام لوازمی که برای پسورد گذاری نیاز دارید، نرم‌افزاری بانام True Crypt است (هر نرم‌افزار دیگری که بتواند برای شما محتویات encrypt شده ایجاد کند). توصیه‌ی ما به دلایل زیر نرم‌افزار True Crypt است:


1.    بسیار کم‌حجم است و سریع اجرا می‌شود.
2.   رایگان است و نیاز به کرک و یا خریداری شدن ندارد.
3.    متن‌باز است.
4.    دارای امکانات متنوع و کاربردی است.


شروع کار با نرم‌افزار TrueCrypt

برای شروع، از لینک زیر به‌صورت مستقیم از سایت سازنده، نرم‌افزار را با حجمی کمتر از 3 مگابایت دانلود کنید. پس از اتمام نصب و راه‌اندازی، وارد محیط نرم‌افزار شوید و مراحل زیر را پیگیری کنید.


» دریافت نرم افزار TrueCrypt
با شروع اجرای نرم‌افزار در محیط ویندوز، پنجره‌ای برای شما نمایش داده می‌شود. در این پنجره بر روی گزینه‌ی Create Volume کلیک کنید تا وارد راهنمای ساخت پارتیشن حفاظت‌شده شوید:

 

 

 

در این مرحله 3 گزینه برای انتخاب پیش روی شما است. در حالت عادی گزینه‌ی نخست یعنی Create an encrypted file container را انتخاب کنید. در خصوص سایر گزینه‌ها در آموزش‌های بعدی صحبت خواهیم کرد. بعد از انتخاب گزینه اول، بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 

 

در مرحله بعد، دو گزینه مشاهده خواهید کرد. این بار نیز گزینه‌ی نخست یعنی Standard TrueCrypt volume را انتخاب کنید و بر روی دکمه‌ی Next کلیک نمایید.

 

 

 

در این مرحله، بر روی دکمه‌ی Select File کلیک کنید و دریکی از درایوهایی که فضای خالی کافی دارد، فایلی بانام دلخواه ایجاد کنید. (میزان فضای خالی، به نیاز شما بستگی دارد و می‌تواند از چند مگابایت تا چند گیگابایت متفاوت باشد).


*نکته: هنگامی‌که بر روی دکمه‌ی Select File کلیک کنید، پنجره‌ای گشوده می‌شود. در این پنجره درایو موردنظر را انتخاب کنید و بجای File Name نام موردنظر را تایپ کنید و در آخر بر روی گزینه‌ی Save کلیک کنید تا فایل ایجاد شود.


در مرحله بعد پنجره Encryption Option را مشاهده خواهید کرد. تنظیمات این پنجره را بدون اعمال تغییرات رها کنید و با زدن کلید Next به مرحله بعد بروید.

 

 

در این مرحله، حجم موردنظر را برای درایو و یا همان پارتیشن جدید وارد کنید، در اینجا برای مثال مقدار 4000 مگابایت که تقریباً معادل 4 گیگ است واردشده است. همان‌طور که گفته شد این مقدار بر اساس فضایی که شما نیاز دارید متفاوت می‌باشد. پس از تعیین میزان فضای موردنیاز، بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.


در گام بعدی باید پسوردی مناسب به پارتیشن ساخته‌شده اختصاص دهید. سعی کنید از پسوردهایی استفاده کنید که به‌سادگی قابل حدس زدن نباشند و به‌قدر کافی طولانی باشند؛ یعنی حداقل از 12 کاراکتر شامل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علائم خاص تشکیل‌شده باشد.


اگر برای انتخاب رمز (پسورد) مناسب نیاز به کمک و راهنمایی دارید توصیه می‌کنم به مطلب زیر نگاهی بی اندازید:


» راهنمای انتخاب رمز عبور (پسورد) مناسب

در این قسمت، کمی ماوس را تکان بدهید تا کلید منحصربه‌فردی برای شما ایجاد شود (این کلید یک‌رشته از اعداد و حروف تصادفی است و بستگی به این دارد که شما چقدر و با چه سرعتی ماوس رو روی صفحه حرکت داده باشید) و سپس بر روی گزینه‌ی Format کلیک کنید. بهتر است تنظیمات به‌صورت پیش‌فرض باقی بمانند و تغییری ایجاد نکنید.

 

 

اجازه دهید تا عملیات فرمت شدن پارتیشن جدید به اتمام برسد و درنهایت بر روی دکمه‌ی Exit کلیک کنید.


تنها کاری که باید انجام شود این است که این درایو جدید را Mount کنید. در پنجره اصلی نرم‌افزار TrueCrypt بر روی دکمه‌ی Select File کلیک کنید و فایلی را که چند مرحله قبل ساخته بودید (با حجم موردنظر) انتخاب کنید و بر روی گزینه‌ی Mount کلیک نمایید.


پنجره‌ای برای شما بازخواهد شد، در این پنجره، رمزی را که تعیین کرده بودید وارد کنید. حالا در My Computer یک پارتیشن جدید ایجادشده که در ظاهر مثل سایر درایوها است و می‌توانید فایل‌های مهم و امنیتی خود را درون این پارتیشن کپی کنید و درنهایت بعدازاینکه اطلاعاتتان را درون این درایو منتقل کردید، بر روی گزینه‌ی Dismount کلیک کنید. (با این کار مشاهده می‌کنید که این درایو از لیست درایوهای کامپیوتر حذف خواهد شد).


هرگاه به این اطلاعات نیاز داشتید باید دوباره با باز کردن نرم‌افزار، این درایو را Mount کنید. نکته‌ی مهم این است که نباید هرگز پسورد را فراموش کنید در غیر این صورت تحت هیچ شرایطی به فایل‌ها دسترسی نخواهید داشت. (سیستم رمزگذاری پیشرفته این نرم افزار به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس بدون داشتن پسورد نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند).


حال شما یک درایو جدید دارید که تنها فردی هستید که به اطلاعات داخل آن دسترسی دارید. در مطالب بعدی، نحوه‌ی رمزگذاری بر روی CD و DVD و همچنین درایوهای USB Flash با استفاده از این نرم‌افزار را آموزش خواهیم داد.

 

 

منبع:

عصر علم

کتاب ارایه مطالب power point  2007

 

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی