برداشت های متفاوتی از سواد رایانه ای عنوان شده است از جمله توانایی استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای کاربردی را سواد رایانه ای گویند  سواد رایانه ای علم و توانایی شخص برای استفاده از رایانه ها و فناوری موثر می باشد.

 

سواد رایانه ای همچنین ترجیحا به سطحی اطلاق می گردد که به راحتی بعضی افراد می‌توانند از برنامه های رایانه ای و قابلیت های دیگری که با رایانه ها ارتباط دارند استفاده نمایند. عنصر ارزشمند دیگر سواد رایانه ای شناخت چگونگی کار و عمل با رایانه ها می‌باشد. چنانچه در سال ۲۰۰۵ داشتن مهارتهای پایه رایانه ای یک دارایی با ارزش در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شد.


تعریف دقیق "سواد رایانه ای" از گروهی به گروهی دیگر می‌تواند تغییر نماید. عموما سواد (در قلمرو کتابها) براینکه شخص می‌تواند هر کتاب دلخواهی با زبان دلخواه بخواند و جستجو نماید واژه های جدید آنچنانکه آن واژه‌ها برای آن شخص نمایش داده شده است اشاره دارد. بعلاوه رایانه مورد تست قرار گرفته ممکن است توانایی خود آموزی و تفکر داشته باشد (از قبیل آموزش برنامه‌های جدید دلخواه یا وظایفی که با آن مواجه می‌باشند) و به منظور تمرکز سواد رایانه‌ای، بهرحال در سخنرانی عمومی "سواد رایانه‌ای" غالبا توانایی استفاده بیشتر از چندین قابلیت ویژه (معمولا میکروسافت ورد، میکروسافت اینترنت اکسپلورر و میکروسافت اوتلوک ) می‌باشد که برای تکمیل تعریف مناسب از وظایف ساده اشاره دارد (این جریان نظیر ادعای بچه‌ای می‌ماند که ادعا دارد که میتواند بخواند و چندین کتاب مخصوص کودکان را حفظ نماید).


مشکلات واقعی هنگامی رخ می‌دهد که شخص دارای سواد رایانه‌ای برای اولین بار با برنامه جدیدی مواجه می‌شود و مراتب عالی‌تر سواد را طلب می‌نماید. با سواد شدن رایانه‌ای و عهده‌دار شدن رایانه‌ای بطور عموم به همین معنی است.
کار کردن با رایانه و نرم افزارهای آن نیاز به دانش دارد. به این دانش سواد رایانه‌ای گفته می‌شود. این سواد برای زندگی در عصر حاضر لازم و ضروری است. چون بیشتر کارهای روزمرۀ ما به این دستگاه گره خورده است. یاد گرفتن این سواد هم کار سختی نیست. فقط باید اندکی از زمان خود را به این کار اختصاص داده تا بتوانید هم از مزایای این فناوری بهره‌مند شوید و هم اینکه از دنیا عقب نمانید.


امروزه کار کردن با رایانه و کسب سواد رایانه ای کار چندان مشکلی نیست . چون همه چیز کاملاً ادراکی و ملموس گشته است و کار کردن با رایانه به مثابۀ کلیک و کشیدن است؛ همین. دیگر نیازی به تایپ کردن دستورات و نوشتن‌های طاقت‌فرسا نیست. حداقلش این است که تمام افرادی که تازه می‌خواهند با رایانه شروع به کار کنند، با یک صفحه نمایش رنگی بسیار جذاب روبرو هستند که باید روی گزینه‌های مختلف کلیک کنند.

 


منبع:

مقاله "ارزیابی آموزش سواد رایانه ای در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان"، جمعی از نویسندگان
کاربر رایانه
ویستا
 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

آزمونهای مستند و جامع استخدامی

محمدحسین محسنیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی