سواد رایانه ای عبارت از آگاهی از قابلیت های محاسباتی و توانایی تشخیص و بیان روشن مسایلی که به کمک فناوری رایانه ای قابل حل است. فن‌آوری به مثابه موضوع سواد اجزای متعددی دارد.

 

به‌طور مثال، دست‌اندرکاران علوم کتابداری دست به تدوین شاولوده‌ای مفهومی برای‌ مهارت‌هایی زده‌اند که دریافتن ارزیابی و استفادهء اطلاعات اهمیت دارند و همگی آنها نیز در همهء تعاریفی که از سواد به عمل می‌آید وجوه مهمی را تشکیل می‌دهند. سواد رایانه‌ای تداعی‌کنندهء نوعی مهارت است که متضمن‌ کارآیی در تعدادی از کاربردهای رایانه‌ای امروز،مثل واژه‌پردازی و پست‌ الکترونیکی است.

 

از آنجا که فن‌آوری به سرعت تغییر می‌کند، مهارت‌های‌ کنونی نیز به سرعت کهنه می‌شوند و راهی برای تبدیل آنها به مهارت‌های‌ تازه نیست. راه‌حل این است که افراد در پی سازگاری با تغییرات فن‌آوری‌ باشند. این امر مستلزم یادگیری مطالب بنیانی کافی در حدی است که فرد را قادرمی‌سازد مهارت‌های نوین را به شیوه‌ای مستقل در طول عمر به کار بندد. مقالهء حاضر با بررسی پیشینهء جنبش رایانه‌ای دوره‌های اوج و افول‌ آموزش رایانه‌ای را بررسی کرده و دلایل آن را برشمرده است. همچنین‌ سیاهه‌ای از سطوح مختلف سواد رایانه‌ای ارائه می‌دهد.


نورمن چنین نظر داشت که همه باید حد اقل سطح دوم سواد رایانه‌ای را داشته باشند. بورک اظهار کرد که تا پایان این دورهء تاریخی،اصطلاحی سواد رایانه‌ای از ارزش خواهد معمول است،گرچه این واژه غالبا بیانگر سطح بالاتری از معنای سواد رایانه‌ای است‌ قطب دیگر لشکرکشی برای آشنایی صرف با استفاده از آن است نه چگونگی کارکرد آن. کاهش علاقهء مردم در این دوره نیز نوعی تمارض علیه ترکیب آن با واژهء "سواد"است.

 

چهارمین عامل افول جنبش سواد رایانه‌ای می‌تواند ماهیت خود رایانه باشد. رایانه‌ای نامید؟گروهی بر این نظرند که استفاده از رایانه برای انجام یک کار خاص مثل‌ انجام وظایف ساده به این معنا نیست که شخص دارای سواد رایانه‌ای است، بلکه‌ این بحث می‌شود که سواد رایانه‌ای به معنای فهم چگونگی طرز کار آن است. است که سواد رایانه‌ای، شناخت اساسی چگونگی کارکرد رایانه است و برای باسواد متخصصان یکسانند؟ این امر روشن است که تقاضا برای مهارت‌های وابسته به رایانه در آموزشی تلاش می‌کنند تا سواد رایانه‌ای متخصصان اطلاع‌رسانی و مدیران این علم را به‌ وجود کارکنان دارای سواد رایانه‌ای در کتابخانه یک ضرورت است".

 


منبع:

مقاله "ارزیابی آموزش سواد رایانه ای در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان"، جمعی از نویسندگان
Noormags     
 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی