میزان ظرفیت افراد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه‌ی بهداشتی که در تصمیم‌گیری‌های متناسب، لازم و ضروری است.سواد سلامت، مجموعه ای از مهارت‌های خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیم‌گیری و توانایی به کارگیری این مهارت‌ها در موقعیت‌های سلامتی است که لزوما به سال‌های تحصیل یا توانایی خواندن عمومی هم مربوط نمی‌شود.

 

 

سواد سلامت عبارت است از:

سواد سلامت مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی و اجتماعی است که تعیین کننده انگیزه و توانایی افراد برای بدست آوردن و دسترسی به اطلاعات، درک و استفاده از آن‌ها برای ارتقا و حفظ مناسب سلامت افراد است. سواد سلامت، طیفی از مهارت‌ها و منابع مرتبط با توانایی پردازش اطلاعات مرتبط با سلامت و نگرانی عمده متخصصان سلامت و مقامات است.


سواد سلامت، ظرفیت یک فرد برای به دست آوردن، تفسیر و درک محصولات و خدمات اطلاعات سلامت و صلاحیت استفاده از این اطلاعات و خدمات در روش‌هایی است که سلامت را ارتقا می‌دهد.
سواد سلامت، توان دسترسی، درک، ارزیابی و انتقال اطلاعات از طریق ترویج، حفظ و بهبود سلامت، در سراسر دوره زندگی است.


تعاریف دیگری هم از سواد سلامت ارائه شده است . مثل اینکه گفته شده است که سواد سلامت، طیف گسترده ای از مهارت‌ها و شایستگی‌ها است که افراد برای جست و جو، فهم، ارزیابی و استفاده از اطلاعات و مفاهیم سلامت به منظور انتخاب آگاهانه، کاهش خطرات و ارتقای کیفیت زندگی ایجاد می‌کنند.
سواد سلامت یعنی: توانایی خواندن و درک اطلاعات سلامت به منظور قضاوت درست.


سواد سلامت عبارت است از: توانایی درک و تفسیر مفهوم اطلاعات سلامت، در متون مکتوب گفتاری و یا دیجیتال و چگونگی انگیزش مردم برای اعتنا یا اعتنا نکردن به فعالیت‌های مرتبط با سلامت.
همچنین سواد سلامت به معنای ظرفیت افراد برای بدست آوردن،پردازش و درک اطلاعات سلامت و خدمات اساسی مورد نیاز برای تصمیمات مناسب جهت مراقبت از سلامت نیز تعریف شده است.


با تعاریف یاد شده از سواد سلامت، مشخص می‌شود که سواد سلامت کم، یک مانع اساسی در آموزش بیماران به خصوص بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن است و از سوی دیگر، سواد سلامت با میزان بالا، میزان بیماری‌ها را در جامعه کاهش خواهد داد و همین طور می‌تواند از هزینه‌های درمان هم بکاهد.
به همین دلیل، گفته شده است که بین سواد سلامت و تبعات نادرست سلامت و همین طور بین سواد سلامت و پیامدهای مثبت سلامت، رابطه وجود دارد.


گفته می‌شود که واژه سواد سلامت از سال 1970، در متون سلامت، بکار برده شده است . در آمریکا، واژه سواد سلامت، شرحی است بر ارتباط بین سواد بیمار و توانایی او در تطابق با رژیم‌های دارویی تجویز شده، بر اساس این تعریف، سواد سلامت کافی و کاربردی به معنای قادر بودن بیمار در بکار بردن مهارت‌های سواد در موارد مرتبط با سلامت مثل نسخه‌های دارویی، کارت‌های ویزیت، برچسب‌های دارویی و دستورات مربوط به مراقبت‌های خانگی است.

 

منابع:

هم شهری انلاین

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی