با احتمال کمتری اطلاعات نوشتاری و گفتاری ارایه شده توسط متخصصان سلامتی را درک و به دستورات داده شده عمل می‌کنند هزینه‌های پزشکی بیشتری را متحمل می‌شوند.

 

 

_وضعیت سلامتی ضعیف‌تری دارند
_میزان بستری‌شدن و استفاده از خدمات اورژانس آنها بیشتراست
_ و مراقبت پیشگیرانه کمتری دارند


افراد برای ارتقای سطح سواد سلامت خود نیاز به کسب اطلاعات سلامت دارند. اطلاعات سلامت، اطلاعاتی است در موضوعات پزشکی و سلامت که افراد جهت استفاده خود و یا دیگر اعضای خانواده‌شان به آنها نیاز دارند.
 علاوه بر اطلاعاتی در مورد علایم، تشخیص و درمان بیماری‌ها، این اطلاعات در برگیرنده‌ی اطلاعاتی جهت ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و دسترسی به سیستم‌های مراقبت بهداشتی نیز می‌باشد.


از نظر تاریخی، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دادن اطلاعات یک فاکتور مهم در کاهش اضطراب و تقویت رضایت در درمان پزشکی است. فراهم ساختن کافی اطلاعات بهداشتی برای عموم به طور قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است و به عنوان یک فاکتور مهم در تقویت افراد به منظور تصمیم‌گیری در مورد درمان پزشکی خودشان و حفظ سلامتی مطلوب، شناخته شده است.
با حرکت به سمت بیمار محوری در سیستم‌های مراقبت سلامت به عنوان بخشی از تلاش همه جانبه برای بهبود کیفیت مراقبت سلامت و کاهش هزینه‌های آن، افراد باید بیش از گذشته، در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سلامتی‌شان نقش فعال‌تری داشته باشند. برای تحقق این نقش، افراد باید با کسب اطلاعات روزآمد و معتبر و رشد سواد سلامت خود، در این مسیر آگاهانه‌تر گام بردارند.


بدون شک برای بیشتر مردم، منبع اولیه برای کسب اطلاعات سلامت، پزشکان و حرفه‌های بهداشتی هستند. به دلایل مختلف، مانندمحدودیت‌های زمانی، فشارهای مشاوره، محیطی که در آن ارتباطات رخ می‌دهد (کمبود محیط خلوت در یک محیط کلینیکی که یک محیط مناسب برای یک ارتباط خوب نیست)، مهارت‌های کم ارتباطی و ... مردم همیشه نمی‌توانند اطلاعاتی را که از حرفه‌های بهداشتی نیاز دارند به دست آورند.


علاوه بر پزشکان منابع اطلاعاتی دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که می‌توان به رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت و ... اشاره کرد که اطلاعات بهداشتی ضروری را در اختیار عموم افراد قرار می‌دهند.
بمنابع یاد شده در انتقال اطلاعات سلامت به افراد، به ویژه در مواقعی که سلامت و بهداشت عموم جامعه مورد تهدید قرار می‌گیرید، مثلا در مواجهه با بیماری‌های واگیردار، نقش به سزایی را در سال‌های اخیر ایفا نموده‌اند.


یکی از مراکزی که در بسیاری از کشورها، توانسته است در رشد آگاهی بهداشتی افراد گام‌های اساسی‌ بردارد، کتابخانه‌های عمومی می‌باشند. کتابخانه‌ی عمومی مرکزی محلی برای اطلاعات بوده و همه نوع دانش و اطلاعات را به صورت آماده در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. کتابخانه‌ی عمومی به عنوان یک موسسه‌ی خدماتی که در دسترس همگان است، نقش کلیدی را در جمع‌آوری، سازماندهی و بهره‌برداری از اطلاعات و همچنین در فراهم‌آوری دسترسی به منابع اطلاعات بر عهده دارد. البته، باید یادآور شد که مردم معمولا برای کسب اطلاعات مربوط به تندرستی و سلامتی خود، کمتر به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند. آنها بیشتر ترجیح می‌دهند این اطلاعات را به صورت منفعل و از رسانه‌های گروهی به صورت گذرا و یا از روزنامه‌ها و از دوستان خود دریافت کنند.

 

منابع:

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی