اکثر آدم ها در وجود خود ترس هایی دارند که مانع از آن می‌شود تا حدس و گمان های بجا و صحیح دیگران را در مورد خود بپذیرند. ما فکر می‌کنیم این پذیرش نوعی ضعف محسوب می‌شود یا شاید هم چون دلمان نمی‌خواهد احساسات دیگری را جریحه‌دار کنیم از تأیید حدس و گمان دیگری طفره می‌رویم.

 

به هر حال، اگر خواهان گفتگوی مبتنی بر سواد عاطفی با دیگری هستید، باید بر ترس و عدم تمایل خویش چیره شوید و حدس و گمان طرف مقابل را بپذیرید و بکوشید حقیقتی را که در آن نهفته است کشف کنید.

 

همدلی عاطفی و عاطفی بودن مهم ترین چیزهایی هستند که ما در آموزش باید به آن ها بپردازیم. چنانچه بتوانیم راجع به احساسات یکدیگر با هم صحبت کنیم، نتیجه درخشانی به همراه می‌آورد به ویژه اگر متعهد شویم صادقانه همه چیز را بگوییم. ادراک شهودی (درک مبتنی بر حدس و گمان) می تواند عامل بسیار مفیدی برای درک ما از یکدیگر باشد البته به شرط آن که با اتکا به سواد عاطفی صورت بگیرد.

 

در واقع، وقتی با این دو روش، یعنی بیان احساس/ عمل و پذیرش حدس و گمان دیگران، دریچه های قلبمان را به روی دیگران می‌گشاییم آنگاه گفتگویی مبتنی بر سواد عاطفی بین ما جریان می‌یابد که عاری از هر نوع سوء ظن، ترس، و احساس گناه است. آدم ها از طریق این گفتگوها یاد می‌گیرند که با دیگران صادقانه حرف بزنند و ضمناً اطلاعاتی نیز راجع به احساس خود نسبت به یکدیگر کسب می‌کنند. آنها می‌فهمند که اعمالشان چگونه بر احساس دیگران اثر می‌گذارد و حدسیات شان تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است. آنها این کار را بدون قضاوت، متهم کردن، یا تنشهای عاطفی انجام می‌دهند و صداقت را فراموش نمی‌کنند. نتیجه نهایی این کار نیز همیاری عاطفی مبتنی بر عشق و محبتاست و از این رهگذر همه به آن چیزی که میخواهند میرسند: این که به دیگران عشق بورزند و مورد عشق و محبت قرار گیرند.

 

در یک رابطه انسانی، هنگامی که صداقت و یکرنگی گسترش می‌یابد، طرفین حدس و گمان های خود را به طور طبیعی با یکدیگر در میان می‌گذارند و رگه های حقیقت را که میان این حدسیات وجود دارد مورد تأیید قرار می‌دهند. این داد و ستد و گفتگو، موجب تقویت درک عاطفی آنها نسبت به یکدیگر می‌شود و می‌فهمند که در هر موقعیت خاص دیگری چه احساسی دارند و چه چیز باعث آرامش خاطر آنها می‌شود. وقتی که این داد و ستد در طی زمان تکرار می‌گردد، حدس و گمان‌ها به تدریج تبدیل به نوعی حس همدلی عمیق می‌شود.

 

 

منبع:

مقاله " +1+1 سواد عاطفی= بی نهایت (راه سوم)"، دکتر احمد حلت   

گروه کلید

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی