مفهوم جامع سواد در قالب آگاهی منسجم فرد در رابطه با گزاره‌ای واحد یا کلی مطرح است که در هر شاخه یا علم نمود معنایی ویژه‌ای می‌یابد. سواد فرهنگی، سواد ریاضی، سواد مذهبی، سواد رسانه‌ای، سواد بصری و ... از جمله مفاهیم مرکبی به شمار می‌آید که در سایه مفهوم غالب سواد بازآفرینی می‌شود. در این مطلب قصد داریم به مفهوم سواد عددی به‌عنوان دانشی بی‌بدیع و بسیار کاربردی بپردازیم.

 

تعریف سواد عددی را در 3 گام مطرح می‌کنیم:

تسلط بر فرایندها

مواردی که به‌عنوان توانمندی ریاضی و توانمندی عددی و تسلط بر فرایندها مورد توجه قرار می‌گیرند. این موارد شامل درک مفهومی اعداد و مقیاس‌ها و مقایسه‌ی آنان با یکدیگر، قابلیت عملیات ذهنی ریاضی، توانایی تخمین و برآورد نتایج محاسبات، درک و تفسیر نمودار‌ها، آشنایی به ابزار رایانه‌ای و هوشمند برای محاسبات عددی و هوش شناخت و تشخیص رفتار خطی و غیرخطی می‌شود.


حضور اعداد در تمام بخش‌های زندگی

بهره‌مندی‌ از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های محاسباتی در محیط‌های مختلف کار و زندگی دومین گامی است که در فرایند شناخت سواد عددی برداشته می‌شود. این بدین معناست که دسته‌بندی عددی موضوعی در موقعیت‌های گوناگون به بهبود سواد و مهارت فرد در درک ضمنی و ناخودآگاه اعداد کمک می‌کند. فعالیت‌های روزمره نظیر خرید‌های خانگی و هزینه‌های مسافرت سهل‌الوصول‌ترین شیوه‌ای است که در این مسیر خودنمایی می‌کند. همچنین استفاده از هوش محاسبه اعداد در مطالعات و تحقیقات علمی، فضاها و بستر‌های ارتباط عمومی و محیط کار بی‌تردید در بهبود این توانمندی شاخص کمک خواهد کرد.


اعداد برای اهداف گوناگون

بازآفرینی مفهوم عدد در شرایط و حالات متنوع در گام سوم برای افرادی که هر دو مرحله پیشین را به شکل منسجم به پایان رسانه باشند، توصیه می‌شود. در این مرحله افراد مفاهیم ریاضی و عددی را با مضامین عینی و انسانی در اشکال گوناگون ترکیب می‌کنند تا برای محاسبه سازوکار رفتاری آن از عناصر ریاضی استفاده ببرند. این شیوه بی‌بدیع و گاه دشوار اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. تحلیل تصمیم و سنجش میزان ریسک به دلیل کارکرد تک‌بعدی و شفاف اعداد از مزایای استفاده از این روش به حساب می‌آید. همچنین تشخیص شرایط و سطح ابهام در موقعیت‌های گوناگون و دستیابی به برآورد صحیح جریان آغاز و پایان پروژه‌ها در این مسیر به‌خوبی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر ضمن بهره‌مندی از توانایی فرد در پروسه تبدیل مفاهیم به عدد، محاسبه‌ای دقیق، رابطه میان متغیر‌های گوناگون در یک جریان مدیریتی یا شخصی به‌خوبی تدوین می‌شود. مقوله سواد عددی در دنیای امروز به مثابه ابزاری مهم و ضروری در بسیاری از علوم از جمله سواد دیجیتال، کارآفرینی، مدیریت بازاریابی و مهارت ارائه و سخنرانی مطرح است که در برخی بسیار ساده و بعضی دیگر پیچیده یا خسته‌کننده به نظر می‌رسد.

 


منابع:

ماهنامه ساخت و ساز
متمم

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی