سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فرد را در دسترس مفید ومؤثر به اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات بدست آمده به منظور رفع نیاز های اطلاعاتی خویش توانمند می سازد.

 

در بیانی دیگر ، توانایی باز یابی و تفکر در باره اطلاعات وقدرت استفاده از اطلاعات به عنوان یکی از ضروریات کار، زندگی و برقراری ارتباط بین انسان هامی باشد.
توانایی مکان یابی اطلاعات موردنیاز وتعیین بیشترین ربط و اعتبار برای حل مشکلات.


بنابراین می توان این دو مفهوم را چنین تعریف کرد:
 سواد اطلاعاتی قدرت دسترسی مؤثر  به اطلاعات با ارزش ، آگاهی چگونگی سازماندهی دانش واطلاعات ، روش های مختلف جستجو ، توان تشخیص مشکل، شناخت مؤثر ترین اطلاعات برای رفع آن و با سواد اطلاعاتی کسی که آموخته باشد چگونه بیاموزد.


سواد اطلاعاتی دانشی است که به فرد کمک می‌کند تا بداند چگونه و کجا برای رسیدن به منابع دانش از فناوری اطلاعاتی استفاده کند. سواد اطلاعاتی مهارت و دانش دسترسی مؤثر به اطلاعات و ارزیابی آن هنگام نیاز است و با شیوه تفکر رابطه مستقیمی دارد. پشتکار، توجه به جزئیات، و دقت در پذیرش عقاید منتشر شده صفاتی هستند که به پرورش این مهارت کمک می‌کنند.


در تعاریف دیگری که در دهه 1980 ارائه شد، سواد اطلاعاتی به‌عنوان سواد در جامعه اطلاعاتی مورد توجه قرار گرفت.در نیمه دوم دهه هشتاد میلادی، کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی از اصطلاح سواد اطلاعاتی به‌جای سواد کتابخانه‌ای استفاده کردند .
گرچه ارزش اطلاعات درعصرحاضربرکسی پوشیده نیست,اما مشکلات دسترسی به اطلاعات مانع بزرگی درشناسایی اطلاعات مفید, دسترسی و استفاده ازآنهاست و مجهز بودن به سواداطلاعاتی یکی ازمهارت هایی است که می تواند چنین مشکلاتی را ازمیان بردارد.


اغلب مردم چنین تصور می کنند که سواد اطلاعاتی مجموعه ای ازمهارت هایی است که نیازمند توانایی فنی یا به عبارت ساده تر توانایی "انجام دادن" است.اما حقیقت این است که لازمه سواداطلاعاتی علاوه برانجام دادن,فکرکردن نیز هست.بادسترسی به دریایی بیکران از اطلاعات,اهمیت تجزیه و تحلیل نیاز اطلاعاتی,آگاهی ازانواع منابع,ارزیابی ابزار دسترسی و تفسیرنتایج دربازیابی موفقیت آمیز اطلاعات بیشترمی شود.


درنتیجه سواداطلاعاتی را مجموعه توانایی هایی تعریف کرده اند که به کمک آن ها می توان تشخیص داد درچه زمانی به اطلاعات نیاز است و به جابجایی, ارزیابی و به کارگیری موثر اطلاعات مورد نیازپرداخت. درقرن بیست و یکم که عصر اطلاعات نامیده شده است, شهروندان باسواداطلاعاتی سنگ بنای جامعه ای خواهند بود که درآن عدالت اجتماعی, از رشد اقتصادی بالقوه ای برخوردار است و افراد برای انجام امورحرفه ای شخصی وحتی تفریحی خود به مهارت های اطلاعاتی نیازدارند.

 


منابع:

نشریه الکترونیکی شناسه
mfatorehchi
information313

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی