بوجود آوردن محیط های رسمی و غیر رسمی برای آموزش کتابخانه ای می تواند کاربران را در این امر یاری دهد.
 استفاده از شیوه های نوین در طی سال های اخیر حرکتی به سوی یادگیری اساسی و شیوه های مناسب از  آنها را هموار کرده است.

 

انتخاب  شیوه های صحیح یادگیری در محیط های تخصصی و یا محیط های سنتی و محیط های جدید رایانه ای راباید مورد توجه قرار داد. و اینکه از چه روش هایی برای بیان شیوه های یادگیری می توان استفاده نمود تا حداکثر کارایی و اثربخشی را در محیط های مناسب داشته باشد.


 آموزش هایی مانند :
  آموزش از طریق رایانه ، آموزش در حین خدمت که  بصورت دوره ای انجام می شود استفاده از کلاس های رسمی که از طریق مراکز معتبر علمی در سطح کشور برگزار می گردد. آموزش هایی بر اساس دوره تخصصی و دروه های عمومی و برحسب نیاز استفاده از روش های خاص برای هر دوره.


 در آموزش های ضمن خدمت باید این را مد نظر داشت که این دوره ها نباید تکراری باشند بلکه از به روز بودن آنها اطمینان داشته باشند تا این کلاس ها بطور رسمی بتواند از کارایی مناسب برخوردار باشد البته این دوره هارا می توانند بصورت دورهای فصلی یا سالی برگزار گردانند و یا به صورت اختیاری و داوطلبانه با همکاری بخش های اینترنتی به روز باشند و بر حسب نیاز بخش ها از روش های آموزشی خاصی استفاده نمایند.


 ایجاد ارتباط بین آموزش های رسمی  کتابخانه ای و مشاوره های فرد به فرد و استفاده از مهارت های متمرکز سواد اطلاعاتی می تواند رابطه مؤثری در بین اینگونه آموزش ها ایجاد نماید.
همچنین می توان از الگو های مختلف تخصصی نیز در توسعه مهارت های آموزش حرفه ای مانند، دوره های مدرسه ای کتابخانه ها، برنامه های آموزش مداوم، سمینارها، کارگاه های آموزشی، کنفرانس ها و آموزش بر پایه رایانه تعیین ومشخص نمود.


ایجاد رابطه صحیح و منطقی بین کتابخانه و دیگر بخش های دانشگاهی که با کتابخانه ها ارتباط مستقیم  دارند در رابطه با سواد اطلاعاتی و برنامه های آموزشی بر اساس الگو های مختلف سازمانده ای موفقیت در امر سواد اطلاعاتی و آموزش اولیه کتابخانه ای را بطور وسیع تحت تأثیر قرار می دهد و عاملی است برای اینکه دیگر بخش ها ی دانشگاهی تصوری جدید از کتابداران بعنوان  همکاران خود داشته باشندو انتظارات کتابخانه ها را جهت چگونگی اجراء و تقویت ادامه برنامه های آموزشی تعیین کنند، هر چند آموزش کتابخانه از محیطی با محیط های دیگر متفاوت است ، اما عملکرد آنها با دیگر بخش ها نیز در ارتباط می باشد.


 آموزش کتابخانه ای و تدریس سواد اطلاعاتی برای همه سطوح مختلف چه استاد و چه متخصصان و چه دانشجویان وهمه مراجعان به کتابخانه امری ضروری است و می تواند مفید و مؤثر باشد و آنها را دررسیدن به اهداف علمی و تجربه هایشان یاری رساندو انگیزه ای برای توسعه و انتقال اطلاعات از کتابخانه به مراکز دیگر تحقیقاتی با کیفیت بالا گردد.


 نیازمندی های سواد اطلاعاتی کتابداران در یک دانشگاه وسیع، برنامه های آموزشی کتابخانه ای را نیز تسهیل می بخشد و می تواند با کلاس ها و دوره ها و بخش ها ی گروه های آموزشی، ادامه دهنده خدمات در حد اطمینان به دانشجویان ، اساتید، و دیگراستفاده کننده گان از کتابخانه باشد.

 


منابع:  

نشریه الکترونیکی شناسه
mfatorehchi
information313

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی