بحث هوش و ضریب هوشی یا همان IQی معروف (Intelligence Quotient) برای اکثر انسان‌ها جذاب و دوست‌داشتنی بوده است.

 

 

 در بررسی هاى آمارى و تحقیقات تجربى، دیده می شود که افراد به دو دسته کلی «پرهوش» و «کم‏هوش» تقسیم نمى ‏شوند.
توزیع هوش نیز، همانند قد یا وزن افراد، روى منحنى مشهور به منحنى طبیعی (normal curve) قرار دارد؛ به‏ این ترتیب که اکثریت افراد در وسط منحنى و شمارى کمتر در دو سمت آن هستند. اکثریت واقع در وسط منحنى طبیعى را «عادى» و افراد واقع در دو طرف آن را کمتر برخوردار و بیشتر برخوردار مى‏نامند.
 

در منحنى توزیع هوش، افراد داراى ضریب هوشى بین 90 تا 110 را عادى و داراى هوش متوسط، کمتر از آن را، به‏ ترتیب، کـُند، کم‏هوش یا عقب‏مانده، و بیش از 110 را پرهوش، سرآمد یا نابغه مى‏ خوانند. شمار افرادى که در دو بالِ منحنى قرار مى‏گیرند کمتر از افراد «عادى» است. حدود 64 درصد افراد هر جامع ه‏اى هوش متوسط دارند و تنها 2 درصد افراد را مى‏توان فوق‏العاده پرهوش، و 2 درصد را بسیار کم‏هوش دانست.
بنابراین، خوشبختانه، در هیچ جامعه‏اى اکثریت افراد مجبور به رقابت با جماعت کثیرى از نوابغ یا گرفتار خیل کندذهن ها نیستند.

 
تعاریف هوش‏
هوش عبارت است از توانایى یادگیرى.
هوش عبارت است از توانایى فرد در تطبیق با محیط خود.
هوش عبارت است ازتوانایىِ تفکر انتزاعى.
 
این سه تعریف مغایر یکدیگر نیستند.
تعریف اول تأکید بر تعلیم و تربیت دارد.  تعریف دوم بر شیوه مواجهه افراد با موقعیت‌هاى جدید تأکید مى‏کند، و تعریف سوم ناظر بر توانایى افراد در زمینه استدلال کلامى و ریاضى است.  به این ترتیب، این سه توانایى با یکدیگر وجوه مشترکى دارند.

بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی، هوش تواناییاستفاده از پدیده‌های رمزی و یا قدرت ورفتارموثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدیدو تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است.
شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله«دیوید وکسلر» روان شناس امریکاییپیشنهاد شده باشد که بیان می‌کند: هوش یعنی تفکر عاقلانه، عمل منطقی و رفتارموثر در محیط.

 
انواع هوش از دیدگاه گاردنر
«گاردنر» هوش را در هفت نوع جداگانه مشخص کرده است:
هوش زبانی یا کلامی، هوش هنر موسیقی، هوش منطق ریاضی،هوش فضایی، هوش حرکات بدنی، هوش اجتماعی وهوش درون فردی یا مهار نفس.
گاردنر معتقد است که افراد آدمی برای هر مساله خاصی ،هوش مربوط به آن مساله را بکار می‌برند. با توجه به نظرات گاردنر، هوش های چندگانه، هفت راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند:
 
1- هوش دیداری / فضایی Spatial Intelligence

2- هوش کلامی/ زبانی Linguistic Intelligence

3- هوش منطقی/ ریاضی Logical – Mathematical Intelligence

4- هوش بدنی/جنبشی Bodily – Kinesthetic Intelligence

5- هوش موسیقی / ریتمیک Musical Intelligence

6- هوش درون فردی Intra personal Intelligence
 
7- هوش برون فردی (فرا فردی) Interpersonal Intelligence

 

هوش مالی

هوش مالی بخشی از هوش شماست که می تواند موضوعات مربوط به مسائل و مشکلات مالی تان را شناسایی و آن را حل کند. نمونه های ساده ای از این مشکلات که این هوش قادر به رفع آن است شامل نداشتن درآمد کافی و پیدا کردن راهکارهایی برای درآمدزایی بیشتر، بدهی های زیاد، داشتن پول و ناآگاهی برای استفاده مفید از آن است. البته اینها بخشی از مشکلات مالی است که ممکن است برای هر فردی در طول زندگی پیش آید. فردی با هوش مالی بالا می تواند این مشکلات را به آرامی و مرحله به مرحله حل کند. متاسفانه اگر شما هوش مالی پایینی داشته باشید مشکلات مالی تان همیشه حل نشده باقی می ماند و هرگز از بین نمی رود، بلکه در یک برهه از زمان کمرنگ تر و در زمانی دیگر پررنگ تر می شود. اگر هوش شما در این زمینه پایین است، باید معلومات مالی خود را افزایش دهید. با این افزایش می توانید مشکلات مالی را حل کرده و قوی تر از قبل شوید.

افراد بسیاری هستند که با وجود تحصیلات بالا، سختکوشی، صداقت و بسیاری از صفات پسندیده هوش مالی پایینی دارند و هرگز در زندگی خود از نظر مالی احساس رضایت نمی کنند. آنان به استعداد های مالی خود پی نبرده اند و فقط یاد گرفته اند طبق عادت صبح از خواب بیدار شده و سر ساعت مقرر سر کار خود حاضر شوند، پس از بازگشت به منزل غذای مختصری خورده و به رختخواب روند. درواقع این گروه فقط کارفرمایان خود را که شاید نصف آنان هم تحصیلات ندارند، پولدارتر می کنند و خود همیشه درجا می زنند. اگر آنان کمی به خود سختی دهند و از استعدادهای مالی و تحصیلاتشان استفاده کنند می توانند برای خودشان کار کنند. اهمیت این هوش به این دلیل است که با وجود مشکلات مالی و سایه انداختن آن بر زندگی ما، لذت و شادی را احساس نمی کنیم و همیشه با خود کلنجار می رویم. یکی از مسائلی که در تعیین هوش مالی مهم است میزان هوش هیجانی ماست؛ اگر افراد نتوانند در زمینه های عواطف، احساسات و عادت های بد خود را کنترل کنند، قطعا در کنترل و حفظ پول هایشان هم با مشکل روبه رو می شوند. مثلا افرادی که همیشه عادت دارند بیش از درآمد خود خرج کنند، بزرگ ترین مقروضان دنیا هستند و حتما لازم است راه حل مناسبی برای این مشکل خود پیدا کنند. پس چه خوب است یاد بگیریم روی هوش مالی خود کار و آن را تقویت کنیم، هرچه این کار را بادقت تر انجام دهیم می توانیم مشکلات مالی خود را راحت تر حل کرده و حرفه ای تر شویم.


 

منابع: 

کتاب مدیریت رفتار سازمانی... (رفتار فردی) دکتر آرین قلی پور  
بامدادی، جلال- صالح صدق پور، بهرام- هوش چیست؟- لوح، شمارۀ سوم، 1377
هوش های چند گانه گاردنر- amoozesh5.ir
آی هوش

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی