معمولی‌ترین عامل اضطراب در دنیای امروز داشتن کار زیاد و وقت کم است. درواقع«فقر زمانی» بزرگ‌ترین مسئله‌ای است که امروز با آن روبرو هستیم.

به علت محدودیت‌هایی از قبیل کمبود بودجه، کاهش تعداد کارمندان، کوچک کردن سازمان‌ها و فشارهای رقابتی، افراد مجبور به قبول مسئولیت‌های بیشتری می‌شوند، مسئولیت‌هایی که برای عملکرد عادی سازمان یا بخشی از آن ضروری است.


تخصص پیدا کنید:
راه‌حل مشکل این است که درزمینهٔ مدیریت زمان تخصص پیدا کنید. احتمالاً هیچ مهارت دیگری بیش از کسب دانش و تجربه در مدیریت زمان برای شما ارزشمند نخواهد بود.


با ذهن باز ایده‌های جدید را بررسی کنید:
نادان‌ترین مدیر کسی است که احساس کند برای یادگیری مدیریت زمان وقت ندارد، یا حتی بدتر از این، درحالی‌که غرق در کار است فکر کند همه‌چیزهای لازم در مورد این موضوع را می‌داند.


هرگز آموختن را متوقف نکنید:
واقعیت این است که اگر در تمام عمر کاری‌تان هم یادگیری مدیریت زمان را ادامه دهید، هرگز به تمام دانش لازم برای به حداکثر رساندن بازدهی خودتان دست نخودید یافت. این یعنی می‌شود همیشه در مدیریت زمان پیشرفت کرد چون این راه پایانی ندارد.


رموز مدیریت زمان:
رموز موفقیت در مدیریت زمان عبارتنداز:
1- تعیین اولویت در کارها
2- تمرکز کامل روی یک فعالیت برای مدت‌زمان معینی
چون هرگز وقت کافی برای انجام همه کارها وجود ندارد، باید دائماً کارها را اولویت‌بندی کنید. شاید بهترین کار این باشد که مدام این سؤال مهم را از خودتان بپرسید: «در این لحظه بهترین استفاده‌ای که می‌توانم از وقتم بکنم چیست؟» این سؤال بیش از هر پرسش دیگری می‌تواند شمارا ساعت‌به‌ساعت هدایت کند.


اول مهم‌ترین کارها را شروع کنید:
گرایش طبیعی همه ما این است که سعی خودمان را در کارهای کوچک به کارهای کوچک به کار ببریم و در برابر این وسوسه که اول کارهای کوچک را تمام کنیم تسلیم می شویم. چون انجام کارهای کوچک آسان‌تر و اغلب نوعی تفریح است؛ اما باعث می‌شود که از انجام کارهای مهم عقب بیافتیم و درنتیجه دچار اضطراب بشویم. پس سازمان‌دهی کارها و تمرکز روی ارزشمندترین آن‌ها درواقع یعنی شروع اعمال کنترل روی وقتمان و کاهش میزان اضطراب.


تصمیم بگیرید:
هرکس که همیشه کارش را به نحو عالی انجام دهد درهای فرصت‌ها را از همه طرف به روی خودش باز می‌کند. چنین فردی با حقوق خوب استخدام می‌شود، ارتقاء پیدا می‌کند و مسئولیت‌های بیشتری به او محول می‌شود چون تعداد این نوع افراد کم است. همین امروز تصمیم بگیرید یکی از بهترین افراد درزمینهٔ مدیریت زمان باشید و به‌وسیله آن زندگی شخصی و حرفه‌ای خودتان را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهید. به همین دلیل است که فرانکلین می‌گوید: «اگر زندگی را دوست دارید، زمان را هدر ندهید چون اساس زندگی است.»


از گران‌بهاترین سرمایه‌تان استفاده کنید:
بزرگ‌ترین و تنها سرمایه شما وقت و به‌عبارت‌دیگر زندگی‌تان است. اگر وقت فراوانی داشته باشید تقریباً انجام هر کاری امکان‌پذیر است. ولی اگر به هر دلیل، زمان متوقف شود، همه امکانات هم نابود خواهد شد. ملکه الیزابت اول، ملکه انگلستان، یکی از ثروتمندترین زنان جهان بود و نصف مملکت به او تعلق داشت. هنگامی‌که بستر مرگ بود، به پزشک خودرو کرد و گفت: «برای چند دقیقه وقت بیشتر حاضرم همه دارایی‌ام را بدهم.»


همین‌الان شروع کنید:
زمان مناسب برای دانستن قدر هر دقیقه گران‌بها از عمرمان همین‌الان است، نه بعداً که دقیقه‌ها ازدست‌رفته‌اند.


منبع:

کتاب وقت طلاست از برایان تریسی
 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
سعید نورالهی |   1396/01/06 15:19:37   |
1     0
با سلام
اولین تلاش برای مدیریت زمان، این است که «خودمان را مدیریت کنیم» برای انجام به موقع کارها. این راز بسیار مهم ما را وادار می‌کند به شخصیت خودمان دقیق‌تر بشویم و به دنبال سارقین زمان بگردیم و ببینیم کجا وقت‌مان به صورت نادرست هدر میرود ونمی توانیم از آن زمان‌ها استفاده مناسبی در جهت بهره‌وری ببریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی