اکثر زبان آموزان از لحاظ  Listening  ضعیف هستند. و نسبت به آن واهمه دارند. کسانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی اند، سهم کمی از وقت خود را به گوش دادن اختصاص می دهند. از این روست که از مطالب شنیداری و امتحان شنیدار گریزانند.

 

هنگامی که یک فایل صوتی یا تصویری را گوش می کنید، با انتخاب تمام یا بخشی از اون فایل ، روی سرعت صحبت کردن و لهجه ی خودتون تمرین کنید.


به این ترتیب که بخشی از فایل رو جمله به جمله گوش کرده و تکرار کنید. در تکرار ها تلاش کنید سرعت و لهجه تون در حد امکان شبیه به گوینده فایل باشه. همچنین با پاسخ دادن به سوال های Listening و یا توضیح دادن کل فایل بعد از یک یا دو بار گوش دادن ، مهارت درک مطلب خودتون رو تقویت کنید.


تمرین پیشنهادی:
۱. ابتدا یک بار از اول تا آخر فایل رو گوش کنید
۲. برای بار دوم به فایل گوش کنید
۳. حالا به انگلیسی چکیده ای از خبر رو با صدای بلند تعریف کنید
۴. پنج تا از لغت های خبر که براتون جدید رو بود رو یاد بگیرید و با هر کدوم یک مثال بسازید
۵. یک دقیقه از فایل رو انتخاب کنید و برای تقویت تلفظ و لهجه ، جمله به جمله تکرار کنید

 

انجام تمرین روزانه؛ مهارت شنیداری Listening

 در یادگیری هیچ یک از مهارت های زبان آموزی تاکید ویژه ای بر تمرین روزانه نیست. بر خلافه مهارت شنیدار که از طریق تمرین روزانه حاصل می شود. در تمرین روزانه، زمان تمرین باید ثابت باشد. مثلا هر روز ساعت 8 تا 8:20 صبح زمانی برای گوش دادن به مطالب شنیداری اختصاص داده شود.

 

پرهیز از پراکنده شنوی؛ مهارت شنیداری Listening
بعضی از افراد بدون توجه به درجه سختی مطالب شنیداری، یک مکالمه یا جلسه سخنرانی، را گوش داده  و سپس نسبت به یادگیری مهارت شنیدار احساس ناتوانی و نارضایتی می کنند.


تاکید بیشتر بر مطالب شنیداری تا فیلم؛ مهارت شنیداری Listening
مطالب شنیداری بسیار موثر تر است. اگر کسی به مطالب شنیداری گوش دهد تمامی توجهش به گفت و گو های آن منعطف می شود. ولی فیلم جلوه های دیداری متعددی دارد که میتواند ذهن زبان آموز را درگیر خود کرده و او را از یادگیری و توجه به لغات و ساختار های جدید باز دارد.


پیروی از مهارت صحیح گوش دادن؛ مهارت شنیداری Listening
در حین گوش دادن میتوانید فایل را متوقف کرده و آن را باز گو کنید.این روش گرچه مفید است ولی به علت توقف ها سرعت را کاهش میدهد.

 

 

استفاده از قابلیت های دیگر ذهن در پاسخگویی به سوالات؛ مهارت شنیداری Listening

 برای پاسخگویی به سوالات مهارت شنیداری امتحان هایی همچون تافل و آیلتس باید از دیگر قابلیت های دیگر مغز هم کمک گرفت. قبل از آن که فایل صوتی پخش شود، فرد میتواند متن سوالات را بخواند و در جای خالی، پیش بینی های خود را بنویسید.


شنیدن مکرر مطالب شنیداری Listening؛ مهارت شنیداری Listening
گوش دادن به یک مطلب شنیداری را باید تا جایی ادامه داد که در حافظه ثبت شود. مرور یک فایل تاثیر اعجاب آوری در یادگیری آن دارد. لطفا یک مطلب شنیداری را کمتر از 10 بار گوش ندهید.


عدم اصرار بر فهم کامل مطالب شنیداری Listening؛ مهارت شنیداری Listening
قرار نیست فرد همه مطالب یک فایل صوتی را متوجه شود. هر چقدر هم که مطالب شنیدار قوی باشد، باز مواردی به دلایلی چون لحجه، سرعت گوینده و یا حتی گویش، قابل فهم نیست.


ترجیح شنیدن انفرادی؛ مهارت شنیداری Listening
بعضی ها بصورت دو نفره یا گروهی یک مطلب شنیداری را گوش میدهند. این کار تا حدی تمرکز را کاهش میدهد.بهتر است که یک مطلب چندین بار به صورت انفرادی شنیده شود و بعد برای تحلیل بیشتر در مباحثه گروهی مورد بررسی قرار گیرد.

 

پرهیز از استفاده دائمی از هدفون؛ مهارت شنیداری Listening
بعضی از زبان آموزان هنگام گوش دادن به مطالب شنیداریفقط از هدفون استفاده می کنند. چنین افرادی نمیتوانند صدای غیر متمرکز را متوجه شوند. یک شنونده حرفه ای حتی بدون استفاده از هدفون نیز می تواند مکالمات یک مطلب شنیداری را متوجه شود.


تاکید بر پیاده کردن مطالب شنیداری Listening؛ مهارت شنیداری Listening
اگر کسی در سه هفته، هر روز، به مدت بیست دقیقه یک مطلب شنیداری را گوش دهد و آن را دقیقا پیاده کند. مهارت شنیداری را فرا گرفته است. دنبای تجربه نشان داده که در اکثر موارد این قضیه صادق است.


تمرین برای شناسایی فرد در مطالب شنیداری Listening؛ مهارت شنیداری Listening 
یکی از قسمت های چالش برانگیز در شنیدن، تشخیص صدای افراد مختلف در یک فایل است. این مطالب نیازمند تمرکز و دقت مضاعف در فهم است. تغییر گوینده با خنده یا فراز و فرو در کلام همراه است. 

 

پایگاه های اختصاصی مهارت Listening

 

منبع:

کتاب طراحی فرآیند یادگیری زبان انگلیسی

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی