یکی از شاخه های های حسابداری  قراردادها، حسابداری قرارداد پیمانکاری است. حسابداری قراردادهای پیمانکاری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای یک قرارداد پیمانکاری است.چراکه انجام محاسبات دقیق در آن می‌تواند سود و زیان شرکت پیمانکار را در انتهای انجام یک پروژه تعیین کند.

 

کلیات شناخت پایه ای نقش شغلی حسابدار قراردادها

 یکی از شاخه های های حسابداری  قراردادها، حسابداری قرارداد پیمانکاری است. حسابداری قراردادهای پیمانکاری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای یک قرارداد پیمانکاری است.چراکه انجام محاسبات دقیق در آن می‌تواند سود و زیان شرکت پیمانکار را در انتهای انجام یک پروژه تعیین کند. اگر حوزه‌ی کاری یک شرکت اخذ پروژه‌های مختلف عمرانی و انجام آن‌ها به‌صورت پیمانکاری باشد، لازم است اسناد و مدارک هر پروژه با ریز جزئیات آن‌ها برای مراجعات بعدی، سازمان‌یافته و مرتب نگهداری و بایگانی شود.

مهم‌ترین موضوع در حسابداری پیمانکاری محاسبه‌ی دقیق مخارج صرف شده برای انجام پروژه و درآمد حاصل از آن است.این محاسبات است که می‌تواند تعیین کند پروژه برای شرکت پیمانکار سودآور بوده است یا خیر.

در حسابداری پیمانکاری تمام مخارج صرف شده در طی قرارداد باید محاسبه شود. این مخارج در سه دسته‌بندی کلی زیر قرار می‌گیرند:

هزینه‌های مستقیم مانند: دستمزد کارگران، خرید لوازم و مصالح برای کار و استهلاک ماشین‌آلات و ابزار که همگی باید جزءبه‌جزء در محاسبات نهایی لحاظ شوند.

هزینه‌های غیرمستقیم مانند: هزینه‌ی طراحی ماشین‌آلات خاص برای انجام هر بخش از پروژه یا هزینه‌ی کارگاه و تعمیرگاه مرکزی.


هزینه‌های بی‌ارتباط مانند: هزینه‌ی استهلاک ماشین‌آلاتی که در طی پروژه به کار گرفته نشده‌اند یا هزینه‌ی تحقیق و توسعه که معمولاً به‌عنوان بخشی از انباشت پروژه در محاسبات نهایی می‌آیند.

ضمانت‌نامه‌هایی که در طول انجام پروژه توسط کارفرما به پیمانکار داده می‌شوند نیز جزو مهم‌ترین اسناد پیمانکاری بوده و این‌ها نیز باید در دفاتر حسابداری ثبت و درنهایت برای محاسبات نهایی حسابداری پیمانکاری در نظر گرفته شوند.

 

حقوق و مزایای حسابداری قراردادها

برای آن‌که در پایان پروژه سود خالص حاصل از انجام پروژه تعیین شود حسابدار مجموعه موظف است این موارد را در انجام محاسبات خود در نظر بگیرد.


اگر شرکت پیمانکار پیش از اخذ پروژه و قبل از مناقصه‌ی عمومی آن هزینه‌ای را برای کسب اطلاع از مناقصه، تحقیقات اولیه و برآورد هزینه پروژه یا دریافت ساده‌تر مناقصه صرف کرده است، این هزینه باید در محاسبات حسابداری پیمانکاری در نظر گرفته‌شده و از سود نهایی کسر شود.


آینده شغلی/ارتقای شغلی

حسابداری حرفه‌ای نیست که نیاز بازار به آن کمرنگ شود. از طرفی صاحبان مشاغل نسبت به برون سپاری امور مالی شرکت تمایل چندانی ندارند. چشم‌ انداز بازار کار حسابداری در سال‌ های آینده قابل پیش‌بینی است و تا زمانی که مردم نیازمند کمک برای اداره‌ی امور مالی خود هستند و تا وقتی که کسب و کار‌ها وجود داشته باشند، نیاز به حسابداران وجود دارد.

 

بازار کار و فرصت های شغلی

می‌دانید که در دوره‌ های آموزش حسابداری بازار کار، مهارت‌های عملی در تجزیه و تحلیل هزینه‌ های شرکت به شما آموزش داده می‌شود که دقیقاً همان چیزیست که کارفرمایان نیاز دارند. این یعنی شما آینده‌ی شغلی روشن‌تری نسبت به کسی که می‌خواهد انگلیسی یا فلسفه بخواند، دارید.

 

مدارک و تحصیلات لازم

گواهینامه کاردانی یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همتراز در یکی از رشته های تحصیلی مدیریت دولتی با تمام گرایشها، مدیریت گرایش (مدیریت سیاستگذاری بخش عمومی، مدیریت رفتاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستمها، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی بین الملل) مدیریت اجرایی، مدیریت صنعتی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مدیریت بیمه، مدیریت بازرگانی، مدیریت سیستم و بهره وری، مدیریت آموزشی، مدیریت MBA ، مدیریت استراتژیک، مدیریت امور دفتری، امور مالی و مالیاتی، امور دولتی، اقتصاد، علوم اقتصادی، اقتصاد اسلامی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی، علوم اسلامی-اقتصاد، اقتصاد و معارف اسلامی، مدیریت صنعتی کاربردی، مدیریت امور بانکی، مدیریت مالی، حسابداری، حسابرسی، حسابداری و امور مالی یا گواهینامه دیپلم کامل متوسطه و یا همتراز

 

بررسی شرح وظایف نقش شغلی حسابدار قراردادها

  1. تهیه و تنظیم قراردادهای مورد نیاز واحدهای تابعه
  2. بررسی و اعلام نقطه نظرات کارشناسی در خصوص قراردادهای ارسالی از واحدهای تابعه
  3. شرکت در جلسات مناقصات نشست های مرتبط طبق دستور مسئول واحد
  4. بررسی مدارک و اسناد مورد نیاز جهت تنظیم قرارداد
  5. استخراج و ارائه آمار در خصوص قراردادهای منعقده
  6. مطالعه و رعایت دستور العملها ،بخشنامه ها و آئین نامه مالی و معاملاتی در خصوص تنظیم مفاد شرایط و قراردادهای تنظیمی
  7. بایگانی نامه ها ،بخشنامه ها و مدارک و سوابق مربوط به قرارداد واحدها
  8. پاسخگویی به مراجعین از واحدها و شرکتهای مختلف طرف قرارداد آنها
  9. پاسخگویی به سوالات تلفنی و راهنمایی افراد و شرکتهای طرف قرارداد
  10. تهیه و طراحی فرمهای مورد نیاز
  11. انجام سایر امور ارجاعی مرتبط از جانب مسئول مربوطه

- تسلط به اصول حسابداری، داشتن مهارتهای هفتگانه  ICDL

- دوره های آموزشی: حسابداری دولتی(اعتبارات هزینه ای و تملک داراییها)، قوانین و مقررات مالی و محساسبات عمومی، نرم افزار کاربردی در حسابداری

 

منبع:گروهی از نویسندگان تیم متفکران

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی