منشی صحنه همه موارد فنی و عملی تمرین ها و اجراها را سازماندهی کرده و بر اینکه همه بازیگران و عوامل در مکان و زمان درست خود قرار دارند،کنترل دارد. در واقع منشی صحنه کسی است که اطلاعات خاص هر نما را ثبت و نگه داری می کند. او مسئول است که از تعداد و طول زمان هر برداشت، گفت و گوهای هر صحنه، موقعیت شخصیت ها در سر صحنه و مسیر حرکت شان، محل و موقعیت وسایل موجود در صحنه، محل استقرار دوربین و حرکت آن و ... یادداشت بردارد، تا اطمینان حاصل شود که در نماهای بعدی همه چیز در سر جای درست خود قرار دارند. 

 

در مجموع منشی صحنه کسی است که بر کلیه مراحل آماده شدن صحنه، لباس و... نظارت دارد و اطلاعات لازم را در اختیار سایر عوامل فیلم از جمله صدابرداران، فیلمبرداران، گریمورها و... قرار می دهد.

 

منشی صحنه، حافظه کارگردان به حساب می آید و از مراحل پیش تولید همراه اوست. منشی صحنه به نوعی رابط کارگردان با سایر عوامل است و نظرات و دستورات او را به آنها انتقال می دهد. منشی صحنه بر مسائل مربوط به تطبیق نور و شرایط آب و هوایی در کنار مدیر فیلمبرداری، تطبیق لباس در کنار مسئول لباس، تطبیق دکور در کنار مسئول دکور و تدارکات، تطبیف نوع آرایش صورت و موی بازیگران در کنار گریمور و بسیاری مسایل دیگر کنترل و نظارت دارد. به طور خلاصه مسئولیتهای منشی صحنه آن چنان متفاوت و وسیع است که در پروژه های بزرگ، به منشی صحنه چندین دستیارداده می شود.

 

این نکته قابل ذکر است که عمدتا منشی صحنه، خانم می باشد. ساعت کاری منشی صحنه هم بسته به نوع پروژه کاری (فیلم، تئاتر و...) معمولا طولانی و متغیر می باشد. محل کار آنها نیز معمولا سر صحنه تئاتر یا فیلم برداری است.

 یکی از مشکلاتی که پیش روی علاقه مندان به این شغل می باشد این است که، آموزش حرفه ای به صورت رشته ای مجزا در دانشگاه ها برای منشی صحنه وجود ندارد و فقط در رشته کارگردانی سینما اطلاعات مختصری در مورد منشی صحنه ارائه می شود. البته فارغ التحصیلان رشته سینما به خوبی می توانند از عهده این کار برآیند و بسیاری از منشی صحنه ها در کشور نیز در این رشته تحصیل کرده اند. کسب تجربه در کنار کارگردان های مختلف در موفقیت این شغل تاثیر زیادی دارد. در واقع کسانی که می خواهند فیلم سازی را به خوبی یاد بگیرندف می توانند با کار منشی صحنه شروع کنند. زیرا منشی صحنه در همه لحظات کنار کارگردان است و هر آنچه او می داند را باید بلد باشند.

 

در ادامه با وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد و منشی صحنه های مشهور کشور آشنا می شوید.

 

وظایف منشی صحنه:

    سازماندهی تمرین ها

    همکاری با با سایر عوامل فیلم در استفاده از لباس، انجام طراحی ها، تغییرات صحنه، صدا و نور

    مدیریت بودجه لوازم و تجهیزات و سازماندهی آنها

    تهیه خلاصه ای از فیلم نامه ( که نشان دهنده وضعیت بازیگران روی صحنه، تغییرات صحنه، تجهیزات، نور و صدای لازم برای هر صحنه است)

    برقراری ارتباط مناسب با مدیران و سایر عوامل

    نظارت بر ورود و خروج لوازم و تجهیزات در هر صحنه

    راهنمایی بازیگران برای رفتن روی صحنه

    راهنمایی عوامل فنی در خصوص نور و صدا

 

 برای آشنایی کامل با وظایف منشی صحنه می توانید فیلم آموزشی آن را از لینک زیر دریافت کنید :

   فیلم آموزش وظایف منشی صحنه

 

 مهارت و دانش مورد نیاز:

    علاقه زیاد به تئاتر و هنرهای نمایشی

    مهارت برنامه ریزی، سازماندهی و رهبری - منشی صحنه باید برای گرفتن هر پلان موارد موثر را بررسی کرده و همه عوامل فیلم از جمله بازیگران، صدابردار، گریمور، فیلم بردار و.. را سازماندهی و با هم هماهنگ کند تا صحنه خوبی مطابق با نظرات کارگردان برداشت شود.

    مهارت ارتباطی عالی - برای ایجاد ارتباط نزدیک با همه عوامل فیلم یا تئاتر

    قابل اعتماد بودن و توانایی تصمیم گیری - منشی صحنه رابط کارگردان و سایر عوامل بوده و در واقع نماینده کارگردان به حساب می آید، باید مورد اعتماد کارگردان و بقیه باشد و در مواقع لزوم به طور مستقل - مثلا در مورد تغییرات لازم در دکور یا گریم بازیگران - تصمیم گیری کند.

    توانایی انجام همزمان چند کار - به دلیل وسیع و متنوع بودن وظایف منشی صحنه و این که باید همزمان همه عوامل فیلم را در هر صحنه کنترل کند، توان انجام چند کار همزمان از لازمه های اصلی یک منشی صحنه خوب است.

    حفظ آرامش و داشتن صبر در شرایط کاری پرفشار

    توجه زیاد به جزئیات - کوچکترین اشتباه در هر صحنه خدشه بزرگی به کیفیت فیلم یا تئاتر وارد می کند. بنابراین منشی صحنه باید با دقت فراوان به کوچکترین موارد هم توجه کند.ات

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل منشی صحنه:

از آنجا که رشته تحصیلی مجزایی برای منشی صحنه در دانشگاه ها و مراکز آموزشی وجود ندارد، اکثر شاغلین این کار در رشته های مربوط به سینما تحصیل کرده اند. از آنجا که منشی صحنه مرتبا در کنار کارگردان است، بسیاری از دانش ها، تجربیات و مهارت های فیلم سازی را از او یاد می گیرد. به همین خاطر بسیاری از فیلم سازان ابتدا وارد شغل منشی صحنه شده و پس از کسب تجربیات لازم، به فیلم سازی حرفه ای می پردازند. کسب تجربه در کسب موفقیت در این شغل بسیار مهم است.

 

 بازار کار و آینده شغلی منشی صحنه:

حوزه کاری منشی صحنه ها در شرکت های تولید فیلم، تئاترها و برگزار کنندگان کنسرت ها می باشد. تعدادی از منشی صحنه ها در صدا و سیما استخدام می شوند. بسیاری از آنها در شرکت های خصوصی فیلم سازی و برگزار کننده تئاتر یا کنسرت کار می کنند. برخی نیز به صورت قراردادی و مستقل در پروژهای مختلف همکاری می کنند. در مجموع اطلاعات موثق و قابل اطمینانی در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام منشی صحنه در کشور در دسترس نمی باشد. 

 

میزان درآمد منشی صحنه:

آمار مشخصی در مورد میزان حقوق و درآمد منشی صحنه در ایران در دسترس نیست. منشی صحنه هایی که در شرکت های خصوصی کار می کنند، با توجه به سیاست ها و وضعیت مالی شرکت، تجربه و تخصص خود درآمدهای متفاوتی دارند. آنهایی هم که به صورت مستقل و پروژه ای کار می کنند، درآمدشان وابسته به میزان قراردادها و فعالیت شان می باشد.

 

میزان درآمد منشی صحنه در برخی کشورهای جهان عبارتند از :

انگلستان - متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین 27.000 تا 40.000 دلار و برای افراد با تجربه بسته به نوع قرارداد و بودجه موجود تا 61.000 دلار یا بیشتر هم می تواند باشد.

 

 شخصیت های مناسب این شغل:

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI : (برای مشاهده کامل هر تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)

ISTP این تیپ شخصیتی از مشاغل ملموس لذت می برد. او قدرت مشاهده خوبی داشته و به جزئیات توجه زیادی دارد.

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

منابع کلیدی آزمون استخدامی با پاسخ کلیدی و تشریحی قابل استفاده برای داوطلبان ...

خدیجه پور معین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی