شغل تراشکار درواقع هنر شکل‌دهی به فلزات است. در عصر امروز دستگاه‌های مجهزی ساخته‌شده و در بازار موجود است که کنترل و هدایت آن از طریق رایانه صورت می‌گیرد. البته امروزه دستگاه‌های دستی هم هنوز در عرصه صنعت به‌کارگیری می‌شود و افرادی که با دستگاه‌های جدید به کار مشغول‌اند باید به دستگاه‌های تراش سنتی نیز آشنایی داشته باشند.

 

در تراشکاری از این نوع ماشین‌آلات که در زیر به آن اشاره‌شده است، استفاده می‌گردد که آن ماشین تراش‌ها عبارت‌اند از:

- ماشین عمودی

- ماشین سری تراشی

- ماشین مرغک دار

- ماشین پیشانی

 

ویژگی‌های یک کارگاه تراشکاری:

اگر بخواهیم یک کارگاه تراشکاری راه‌اندازی کنیم نیاز به ابزارآلاتی داریم مانند: دستگاه ماشین تراش، فرز و دریل ایستاده. همچنین برای خریداری این دستگاه‌ها باید مبلغی حدود 90 میلیون تومان داشته باشیم تا بتوانیم کارگاه خود را راه‌اندازی نماییم. با گذر زمان و هنگامی‌که سفارشات کاری بیشتر شود نیازمند دستگاه‌های متعدد دیگری هم هستیم مانند: میل تراش، ماشینِ سنگ زن، اقسام مختلف سوهان‌ها که بایستی به فهرست خرید خود برای کارگاه اضافه کرد.

 

یکی از ویژگی‌های مهم کارگاه یا شغل تراشکار این است که افراد مختلف با توجه به نیاز و علاقه‌مندی‌های خود مشغول به کار می‌شوند و چه‌بسا با انجام پروسه تولید، صنعت رونق بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانیم با ارائه محصولات باعث ارتقای شغل و افزایش راندمان کاری کارگاه یا کارخانه شویم.

 

وظایف و مهارت‌های شغل تراشکاری:

وظیفه هر فرد تراشکار با توجه به نوع آن ماشینِ تراشی که با آن مشغول به کار است تفاوت دارد.

به‌طورکلی یک تراشکار درجه‌ دو باید وظایفی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم را بتواند انجام دهد که عبارت‌اند از:

- یک تراشکار باید بتواند فلزکاری انجام دهد.

- یک تراشکار باید بتواند نقشه‌خوانی و نقشه‌کشی انجام دهد.

- یک تراشکار باید بتواند جوش‌کاری انجام دهد. 

- یک تراشکار باید بتواند یک قطعه را تا 5 صدم میلی‌متر تراش دهد.

- یک تراشکار باید بتواند قطعات را آج بزند.

- یک تراشکار باید بتواند دستگاه تراش را سرویس و نگهداری کند.

- یک تراشکار درجه‌یک باید وظایفی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم را بتواند انجام دهد که عبارت‌اند از:

- یک تراشکار باید نقشه‌کشی پیشرفته انجام دهد.

- یک تراشکار باید بتواند مواد را بشناسد.

- یک تراشکار باید بتواند سخت‌کاری انجام دهد.

- یک تراشکار باید بتواند کلیه قطعات را تا 2صدم میلی‌متر تراش دهد.

- تراش‌کارانی که با دستگاه تراش‌های CNC کار می‌کنند باید به برنامه‌نویسی این دستگاه آشنایی داشته باشند.

جدای از بحث تراشکاران درجه‌یک و دو به‌طورکلی، شغل تراشکار علاقه و صبوری می‌طلبد که باید در وجود هر فردی نهفته باشد و بتواند سختی‌های این شغل را بپذیرد تا در این حوزه به موفقیت دست یابد. 

 

چه کسانی می‌توانند وارد این شغل شوند؟

مسلماً برای ورود به هر شغلی نیاز است که فرد تا حدودی به آن شغل آشنا باشد و همچنین به آن علاقه نشان دهد. وظایف تراشکار در حیطه خود قابل تأمل است. افرادی که در پی تحقیق و بررسی و آشنایی با مشاغل مختلف از جمله تراشکاری هستند می‌توانند در هنرستان در انواع رشته‌ها ازجمله تراشکاری تحصیل نمایند. توصیه می‌شود اگر به این حرفه علاقه خاصی دارید یک روز به یکی از کارگاه‌های تراشکاری سری بزنید و شاهد افرادی باشید که مشغول به کار هستند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید چند دقیقه‌ای از کارگران متبحر در این حرفه سؤالاتی بپرسید و از استادان کار بخواهید در حضور آنان بعد از آموزش با برخی دستگاه‌های آسان‌تر و سبک‌تر کار کنید.

 

آشنایی نزدیک با شغل تراشکار شما را وادار به فکر می‌کند و باعث می‌شود که از خود بپرسید بعد از ورود به این حرفه هدف غایی من چیست؟ آیا این شغل مناسب من است؟ آیا من در این شغل توانایی‌ها و قابلیت‌های لازم را در خود می‌بینم؟ به‌طورکلی تمام این سؤالات و پاسخ آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که این حرفه را برای آینده خود برگزینید یا باید مسیر دیگری را برای گزینش یک شغل مناسب انتخاب نمایید.

 

به‌طورکلی افرادی می‌توانند وارد این حرفه شوند که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

اگر فکر می‌کنید که به کار فنی علاقه دارید وارد این حرفه شوید.

کسانی که توانایی و قابلیت انجام کارهای سخت و جابجایی اجسام را دارند و دارای توانایی جسمانی خوبی هستند.

اگر به دست ورزی با فلزات علاقه خاصی دارید وارد این شغل شوید.

اگر فکر می‌کنید با ورود به این حرفه می‌توانید در عرصه تولید، ابزارآلاتی را خلق نمایید. توصیه می‌شود وارد این حوزه شوید. 

جلوگیری از آسیب دستگاه‌ها در کارگاه‌های تراشکاری و سایر کارگاه‌ها

آسیب‌ها و صدمات مالی و جانی که دستگاه‌ها به می‌تواند به کارگران وارد نماید بسیار زیاد و قابل تأمل است. حادثه و آسیب‌هایی که ناشی از دستگاه‌هاست بیشتر در مراکز صنعتی رخ می‌دهد. رعایت نکات و اصول ایمنی هنگام کار با این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. کار کردن اشتباه با یک دستگاه خطرناک و کوچک‌ترین خطا برای فرد در حین کار شاید اولین و آخرین خطای او محسوب شود و به‌هیچ‌عنوان قابل جبران نیست؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های دستگاه‌ها در حین کار به نکاتی که در زیر به آن اشاره شده است توجه ویژه‌ای کنید که عبارت‌اند از:

1- در کارگاه از تمامی دستگاه‌ها مراقبت و نگهداری شود.

آمار نشان داده که تمامی دستگاه‌هایی که از آن در شرایط گوناگون به‌خوبی نگهداری و مراقبت شده احتمال کمی دارد که زود خراب شود و به کارگر آسیب جدی برساند. از طرفی نگهداری و رسیدگی به دستگاه باعث عدم هدر رفتن زمان برای تولید می‌گردد.

 

2- در کارگاه از دستگاه‌ها بازرسی گردد.

در هر کارگاه به‌خصوص برای کار با دستگاه‌های صنعتی بهتر است بهداشت و ایمن بودن دستگاه بازرسی گردد. بازرسی دستگاه‌ها حتماً باید با دقت انجام گردد و اگر دستگاه نیاز به تمیز کردن، سرویس و یا تعویض قطعه‌ای دارد توسط افراد مجرب فوراً صورت گیرد.

 

3- در کارگاه اصول و نکات ایمنی رعایت شود.

قبل از کار با دستگاه بهتر است استادان این حرفه، کارگران خود را با اصول ایمنی دستگاه آشنا سازند و پیش از آغاز کار اگر خرابی‌ها و ایراداتی در آن مشاهده شد حتماً قبل از روشن کردن دستگاه برطرف گردد.

 

4- در کارگاه از گوش‌های خود حفاظت کنید.

از برخی از دستگاه‌ها صدای بسیار بلند و گوش‌خراشی ایجاد می‌گردد. کسانی که با این دستگاه‌ها مشغول به کار هستند بهتر است با وسایلی بهداشتی مناسب از گوش خود محافظت نمایند تا آسیبی بر فرد وارد نگردد.

 

5- در کارگاه به نظافت دستگاه رسیدگی گردد.

بهتر است بعد از استفاده از هر دستگاهی بعد از خاموش کردن، آن دستگاه تمیز گردد. دستگاه‌های صنعتی بر اساس اصولی باید تمیز گردد. به‌طورکلی ابزار آلات باید گونه‌ای در کارگاه نصب شود که به‌راحتی بتوان آن را تمیز کرد. اگر آب یا روغن در پیرامون و روی دستگاه مشاهده شد حتماً باید پاک شود.

 

6- هنگام کار از دست‌های خود مراقبت نمایید.

هنگام کار با دستگاه‌های صنعتی مثل فرز و تراش به‌هیچ‌عنوان دست‌های خود را نزدیک به تیغه‌ها نبرید. برای جمع‌آوری خورده‌های براده و ذره‌های فلزات از وسیله‌ای مانند برس استفاده نمایید. دستکش‌های ایمنی باید به گونه باشد که هنگام کار خطری را برای فرد ایجاد نکند.

 

7- برگزاری دوره‌های آموزشی

قبل از شروع کار به افرادی که تازه‌کار هستند حتماً آموزش آشنایی با ابزارآلات داده شود.

 

8- در هنگام کار از عینک استفاده گردد.

به هنگام سوراخ کردن و جوشکاری برای محافظت و جلوگیری از خطرات احتمالی حتماً از عینک استفاده گردد. اگر می‌خواهید با وظایف تراشکار آشنا شوید، توصیه می‌شود قبل از شروع کار حتماً آموزش‌های لازم را طی نمایید تا در آینده در این حرفه فرد موفقی شوید.

 

تراشکاری را از کجا شروع کنیم؟

شما به‌عنوان یک فرد آماتور و قبل از این‌که با این کار در مدرسه آشنا شوید با صاحبین کار و افرادی که در شغل تراشکاری به ‌اصطلاح خاک خورده‌اند مشورت نمایید و از تجارب آنان استفاده کنید. از نمونه تولیداتشان دیدن کنید آن‌ها را لمس کنید و به ساختار هر قطعه با دقت توجه نمایید. از افراد مجرب اجازه بگیرید تا چند روزی در کارگاه یا کارخانه‌شان حضور داشته باشید. از دستگاه‌های بزرگ و کوچک دیدن کنید و با فضای تولید آشنا شوید. اگر قطعاتی در کارگاه برای دیدن وجود نداشت از استادکار بخواهید اگر عکسی یا فیلمی از عملیات پرداخت به روی قطعه‌ای در کامپیوتر خود دارد به شما نشان دهد. شغل تراشکار یک صنعت بین المللی بوده و در هر جای دنیا آشنایی با آن یک فن محسوب می گردد. 

 

درآمد تراشکاری چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید هر کاری که در ازای آن پول دریافت شود شغل قلمداد می‌گردد. شغل تراشکار در کشور ما در راستای مشاغل دیگر مسیر خود را به خوبی می‌پیماید و در تولیدات موفق بوده است. هر فرد با سمت کارگر ساده، کارگر نیمه ماهر و کارگر ماهر می‌تواند وارد این شغل گردد و با توجه به توانایی و قابلیت‌های خود می‌تواند در هر کارگاه یا کارخانه شروع به کار نماید. طبعاً مقدار حق‌الزحمه هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود. زیرا استادکار توقعی که  از یک کارگر ماهر دارد از یک کارگر ساده ندارد؛ بنابراین در میزان درآمد هم با یکدیگر متفاوت خواهند بود. ما در این حرفه نمی‌توانیم یک حقوق واحد تعیین نماییم؛ البته پایه حقوق کارگری هرساله توسط هیئت دولت «وزارت کار» اعلام می‌گردد.   

 

تراشکاران محصولات خود را چگونه به فروش می‌رسانند؟

انجام فعالیت به روی یک قطعه فلز از ابتدای کار تا شکل‌گیری کامل آن، پروسه طولانی را سپری می‌نماید. بعدازاین که یک قطعه در تمامی مراحل روند خود را طی نمود برای فروش و رساندن محصول به مشتری از دو طریق می‌توان اقدام کرد. روش اول این‌که کارفرما محصول را در دنیای واقعی به فروشندگان و مغازه‌داران به شکل عمده پخش نماید و فروشندگان نیز محصولات را به شکل تک به مصرف‌کننده ارائه دهد و در روش دوم کارفرما به‌وسیله متخصصین و طراحان سایت، فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی نمایند و عکس محصولات را در آنجا قرار دهند تا مشتری از طریق سایت، محصول را مشاهده نماید و بعد از خرید به شکل اینترنتی کالا برای او ارسال گردد؛ اما به دلیل آن‌که نوع محصولات در شغل تراشکار  متفاوت و متعدد است بهتر است برای محصولات خود یک تقسیم‌بندی کلی انجام گیرد تا هرکدام از محصولات در شاخه خود قرار گیرد تا در هنگام فروش دچار سر درگمی نشویم. البته وزن قطعات تراشکاری به گونه ای است که بهتر است معامله به صورت حضوری صورت گیرد تا مشتری از کیفیت کار مستقیما دیدن کند.

 

 

هر کس در هر شغلی مشغول به فعالیت است باید وظایف کاری خود را بداند. به ویژه در تراشکاری نیز وظایف تراشکار کاملاً تدوین شده است و تراشکار و دیگر فنی کاران باید به آن عمل نمایند.

در دنیای امروز متأسفانه همه ما قصد داریم شغلی را انتخاب نماییم که همگان آن را می‌ستایند و از آن در محافل و جامعه تعریف می‌کنند؛ ولی اگر ما بخواهیم با این‌گونه مسائل ذهن خود را درگیر کنیم جامعه ما پر می‌شود از مشاغلی که به‌نوعی جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار است.

 

یک شهر به تمام مشاغل نیازمند است. اگر ما متناسب با توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که خداوند متعال در درون وجودمان قرار داده حرکت نماییم، به‌طور حتم راهی را که انتخاب کرده‌ایم ما را به سرمنزل مقصود خواهد رساند. اگر چه شغل تراشکار از آن دسته از شغل‌های پرزحمت است؛ ولی تصور کنید اگر کسی نباشد که فلزات را صیقل دهد تا یک ابزار مناسب تولید گردد همه ما در استفاده از آن ابزارآلات آسیب خواهیم دید؛ بنابراین هر شغل جایگاه خاص خود را دارد و هیچ شغلی از شغل دیگر برتری ندارد؛ زیرا توانایی‌ها و قابلیت‌های افراد باهم متفاوت است

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی