نان اصلی‌ترین غذای ایرانی‌هاست و به همین دلیل شغل نانوایی و یا به قول قدیمی‌ها خبازی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است. این شغل به عنوان یکی از مشاغل کاربردی به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

در گذشته مسئولیت آرد کردن گندم و پخت نان بر عهده زنان خانوار بود؛ با گذشت زمان و تغییرات پی در پی در مسئولیت‌ها، افرادی مسئولیت پخت نان برای افراد جامعه را بر عهده گرفتند که به آنها ‌نانوا گفته می‌شود.

 

نان‌ها عموما به دو دسته سنتی مثل سنگگ تافتون و دسته فانتزی مثل باگت و فرانسوی تقسیم ‌می‌شوند که هر کدام روش پخت جداگانه‌ای دارند. نانوا باید توانایی پخت نان با بهترین کیفیت را داشته باشد. امروزه نانوایی‌ها به دو بخش نانوایی آزاد و نانوایی دولتی تقسیم می‌شوند در نانوایی آزاد، نانوا آرد مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری خریداری کرده و طبیعی است نان گران‌تری تولید می‌کند.

 

در نانوایی دولتی، نانوا آرد را به قیمت مصوب از اتحادیه خریداری می‌کند و نان را به قیمت مصوب عرضه می‌کند. در نانوایی‌ها عموما سه فرد مشغول به فعالیت هستند: شاطر که وظیفه پختن نان را دارد؛ چانه گیر که وظیفه تقسیم خمیرها به اندازه‌های لازم را دارد و خمیرگیر که مسئولیت خمیر کردن آرد‌ها را به عهده دارد.

 

بازار کار و شرایط استخدام:
عموما نانواها در نانوایی‌های شخصی فعالیت می‌کنند. یک نانوا می‌تواند در یک نانوایی کوچک فعالیت کند یا در محیط‌های بزرگ صنعتی انواع نان را بپزد. به همین دلیل نانوایی‌های متنوعی وجود دارد برای پخت انواع نان وجود دارد. از نانوایی‌های خصوصی تا نانوایی‌هایی که در رستوران‌ها، مراکز تفریحی تا سازمان‌های بزرگ وجود دارند. نانوایی‌های بیمارستان، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تهیه نان وغیره هم از دیگر مراکزی هستند که یک نانوا می‌تواند در آنجا مشغول به کار شود. است.

 

نانوا پس از اینکه مهارت و توانایی مورد نیاز را در پخت نان‌های سنتی یا فانتزی پیدا کرد، در صورت داشتن سرمایه اولیه حتی می‌تواند نانوایی باز کند. یکی از رموز موفقیت در شغل نانوا پخت نان با کیفیت است که موجب افزایش تعداد و رضایت مشتریان خواهد شد. نانوا می‌تواند برای بیشتر شدن درآمد و افزایش مشتریان در پخت نان‌ها خلاقیت به خرج دهد. بسیاری از نانوایی‌ها برای پر رونق شدن کارشان، نان‌های محلی شهرهای دیگر را پخت می‌کنند.

 

نانوایی اما یکی از مشاغلی است که طولانی ترین ساعت‌های کاری حتی در روزهای تعطیل را دارد. اغلب نانواها از صبح زود تا دیروقت در نانوایی مشغول پختن نان هستند. حتی عده ای از نانوا‌ها برای آماده سازی خمیر و هماهنگ کردن امور ممکن است شب را در محل نانوایی سپری کنند.

 

وظایف اصلی شغل نانوایی:
شغل نانوایی با توجه به نوع پخت نان فانتزی و سنتی، دارای وظایف خاصی است. در ادامه با برخی از وظایف اصلی یک نانوا آشنا می‌شوید:

الک کردن آرد
خمیر کردن آرد
نظافت پاروها
جمع کردن سنگ (نانوایی سنگکی)
نظافت فرها (نانوایی فانتزی)
تخمین زمان پخت مناسب نان
مهارت‌ها و دوره‌های اصلی شغل نانوایی


برای شغل نانوایی به مدرک دانشگاهی نیاز نیست عموما افرادی که علاقه مند به شغل نانوایی هستند می‌توانند با مدرک دیپلم یا حتی زیر دیپلم نیز وارد بازار کار نانوایی شوند. البته قطعا باید دوره‌های تجربی و کاربردی را در یکی از این نانوایی‌ها بگذرانید. برای اینکه بتوانید در شغل نانوایی فعالیت کنید باید مجوز بهداشت را دریافت کنید . مطابق قانون اصلاح ماده ۱۳ مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آئین نامه اجرایی آن، داشتن کارت بهداشت معتبر، برای متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، الزامی است.

 

وجود کارت بهداشت معتبر به عنوان مدرک قانونی و به مفهوم تایید سلامت فرد از نظر عدم ابتلا به بیماری‌های انگلی واگیردار و قاچی (پوست ، مو و ناخن ) است و وجود آن برای اشتغال و فعالیت در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی الزامی است. لازم است بدانید صدور کارت بهداشت صرفا توسط واحدهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی (مراکز بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی دولتی) صورت می‌گیرد‌.

 

مهارت‌های لازم شغل نانوایی:

رعایت بهداشت
تشخیص مواد مرغوب برای پخت نان
برقراری ارتباط موثر با دیگران
ارتباط با مشتری
آشنایی با قوانین بهداشتی
آشنایی با نکات ایمنی
خمیر گیری
چونه گیری
نانوایی

 

شخصیت شناسی نانوا:
نانوایی یکی از مشاغلی است که بیشترین ارتباط را با عموم افراد جامعه دارد؛ به همین دلیل برون گرایی و نحوه برخورد نانوا با مشتریان بر میزان فروش و موفقیت یک نانوایی بسیار موثر است؛ به همین دلیل یک نانوا باید مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشد . برای حفظ و جذب مشتریان بیشتر، یک نانوای موفق، مشتری مداری را جزو اصول اولیه کاری اش قرار می‌دهد و مردم دار است.

 

چالش‌های شغل نانوایی:
ایستادن‌های طولانی: به عنوان یک نانوا شما مجبورید ساعت‌های متمادی برای آماده سازی خمیر و پخت نان سر پا بایستید که این موضوع در طولانی مدت ممکن است به شما آسیب بزند.


گرمای بیش از حد تنور:گرماو حرارت جزو جدایی ناپذیر نانوایی است. شما باید تحمل گرمای زیاد به مدت طولانی را داشته باشید.
خشکی چشم‌ها به خاطر گرمای تنور: نور و گرمای آتش در طی روز ممکن است باعث شود چشم‌های شما خشک شود. به همین دلیل برخی از نانواها از قطرات اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم‌هایشان استفاده می‌کنند.


باز کردن مغازه در ساعات اولیه روز: در شغل نانوایی شما باید سحرخیز باشید و صبح‌ها برای آماده سازی خمیر حداقل از ساعت ۴ صبح در مغازه نانوایی حاضر شوید.
وابستگی کار به برق و آب و گاز: مانند بسیاری از مشاغل مه با مواد غذایی سر و کار دارد، در شغل نانوایی وجود برق، آب و گاز کاملا ضروری است که در صورتی قطع شدن هر یک شما به دردسر می‌افتید.


پخت نان با کیفیت: نانواهای حرفه ای می‌دانند که یک نان باکیفیت که بیش از حد خمیر یا سوخته نباشد، روش مخصوص پخت خودش را دارد. هرگونه بی دقتی در تهیه خمیرمایه و خمیر نان و یا تغییر در مدت زمان پخت می‌تواند از کیفیت نان شما بکاهد.

 

تمایلات شغلی فرد مناسب:
تمایلات شغلی شیرینی پز، نانوا (بر مبنای تیپ‌های شخصیتی هالند):


واقع‌گرا / عمل‌گرا
مشاغل مناسب افراد واقع‌گرا و عمل‌گرا معمولاً دربرگیرنده فعالیت‌های کاری با چالش‌ها و راهکارهای عملی هستند. به‌طورمعمول این‌گونه مشاغل با گیاهان، حیوانات و مواد مورداستفاده در دنیای واقعی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این مشاغل به کار در فضای آزاد نیاز دارند و چندان با کاغذبازی و همکاری نزدیک با دیگران سروکار ندارند.


سنتی / منظم
شغل‌هایی که مناسب افراد سنتی و منظم هستند، قاعده‌مند بوده و مستلزم پیروی از روش‌های جاافتاده و فعالیت‌های جاافتاده هستند. در این‌گونه مشاغل سروکار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده‌های دقیق است تا ایده‌ها؛ و معمولاً از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند.


ریسک‌پذیر / کارآفرین
شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.


هنری / خلاق
مشاغل مناسب افراد هنری و خلاق اغلب شامل کار با فرم‌ها، طرح‌ها و الگوها هستند. این‌گونه مشاغل معمولاً نیاز به سطوح بالایی از خودابزارگری و تصریح خصوصیات و عقاید فرد شاغل داشته و غالباً بدون پیروی از قواعد خاص و سفت‌وسخت قابل انجام هستند.


پژوهشگر / علمی
شغل‌های مناسب افراد پژوهشگر و علمی غالباً شامل کار با ایده‌ها بوده و نیازمند تفکر بسیار زیادی هستند. این‌گونه افراد عموماً در جستجوی حقایق و کشف راه‌حل مسائل به‌صورت ذهنی هستند.


اجتماعی / امدادگر
مشاغل مناسب برای افراد اجتماعی و امدادگر معمولاً نیاز به کار با مردم، تعامل با آن‌ها و آموزش آن‌ها دارند. این مشاغل متضمن کمک و یا خدمات‌رسانی به دیگران هستند.


ارزش‌های حرفه‌ای فرد مناسب:
شغل شیرینی پز، نانوا ارزش‌های حرفه‌ای زیر را در فرد برآورده می‌سازد:


گرایش به نتیجه
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، مشاغلی نتیجه محور هستند و کارکنان را قادر می‌سازد تا از بالاترین توانایی‌های خود در کار استفاده کنند و از این طریق به احساس کمال دست یابند. نیازهای مربوطه برای این ارزش کاری عبارت‌اند از استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها و دستیابی به نتیجه.


استقلال در کار
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.


برخورداری از حمایت
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی است.


اعتبار شغلی
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. نیازهای این ارزش کاری توان پیشرفت، اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن است.


ارتباطات گسترده
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار با همکاران در محیطی غیررقابتی و دوستانه را برای فرد فراهم می‌کند. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل همکاری با همکاران، ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی است.


شرایط خوب کاری
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌گردد. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل:
فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین شیرینی پز، نانوا نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:
ADP Enterprise eTime
 
Afcom Datasafe Computer Services FlexiBake
 
At Your Service Software CostGuard
Axxya Systems Nutritionist Pro
 
Barrington Software CookenPro

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی