صافکار کسی است که از عهده انجام فلزکاری مقدماتی ,برشکاری ورق های فلزی ,جوشکاری ؛پیاده و سوار کردن چرخ ها, قطعات داخل محفظه موتور,شیشه های جلو و عقب ,بادگیری درب مخزن بنزین,صندلیهای مکانیکی اتومبیل ,قطعات برق خارجی و جداشونده از بدنه ,رگلاژ دربها ,صندوق عقب و کاپوت اتومبیل ,سوزاندن رنگ بدنه و صافکاری قطعات بدنه اتومبیل و زدن آستری برآید.

 

وظایف و مسئولیت های شغل:

از جمله وظایف این شغل عبارت است از:

1-توانایی به کار بردن نکات ایمنی و حفاظتی در کارگاه و انجام کمک های اولیه

2-توانایی فلزکاری و کار با ابزارهای عمومی

3-توانایی جوشکاری با قوس الکتریکی

4- توانایی جوشکاری فولاد نرم با جوش گاز

5-توانایی لحیم کاری سخت (جوش برنج)با شعله گاز استین

6-توانایی پیاده و سوار کردن چرخ های خودرو و قطعات داخل محفظه موتور ,شیشه های عقب و جلو ,بادگیرو درب های اتاق اتومبیل

7- توانایی از بین بردن رنگ قسمت های آسیب دیده خودرو

 

 اهمیت و ضرورت شغل صافکاری              

یکی از ضروریات این شغل این است که اتومبیل های دچار تصادف و یا سوختگی شده را تا حدودی به حالت اولیه شان برگرداند. همچنین ارزش و اهمیت این گونه مشاغل فنی این است که امکان پیشرفت ,پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورد.

 

بهترین مسیرهای تحصیلی این شغل:

دیپلم مهارت محور کشاورزی

دیپلم مهارت محور هنر

دیپلم مهارت محور خدمات

دیپلم مهارت محور صنعت

 

کیفیت و چگونگی کار:

افراد در این شغل باید دارای مهارت های متفاوت چون ؛درک گفتار دیگران و صبر و حوصله زیاد ,مهارت بالا در انجام کار و همچنین با پوشیدن لباس های ایمنی کار خود را تضمین می کند تا بهترین کار را ارائه دهد و همچنین کسب رضایت مشتریان خود را مد نظر قرار دهد داشتن صداقت و درستکاری و انصاف داشتن در کار را فراموش نکند . تحمل استرس و فشار کار را باید داشته باشد تا کاری درست را تحویل بدهد.

 

شرایط محیط و کار:

محیط کار این شغل بسیار شلوغ وپر سر و صدا  است باید تمامی ابزار لازم را مرتب و منظم در جای مخصوص به خود قرار دهد تا در حین کار و در صورت نیاز در دسترس باشد و باعث سردر گمی کارفرما نشود و از استرس بیجا هم جلوگیری می کند .این گونه مشاغل پر سر وصدا باید دورتر از اماکن مسکونی قرار بگیرد تا  مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند .

 

وسایل و ابزار مورد نیاز:

ابزار مورد نیازبرای انجام کار شامل وسایل زیادی است که از آن جمله :در وحله اول وسایل ایمنی و جعبه کمک های ایمنی و کپسول آتشنشانی زیرا این کار با انواع چکش و قطعات تیز سروکار دارد و امکان ضرب دیدگی و بریدگی است لازم است .

-انواع سوهان در اندازه های مختلف

-مته و دریل دستی و انواع آچار (شلاقی-تخت-رینگی-بوکس و...)

-انواع پیچ گوشتی و انبر دست

-انواع قیچی های ورق بری و دستگاه جوش و کپسول جوشکاری

-انواع سیم جوش (مفتول جوشکاری )

- انواع مفتول های لحیم کاری سخت

-انواع آچار چرخ و جک اتومبیل

-حلال ها برای آستری اتومبیل

 

ویژگی های جسمانی ,ذهنی ,توانمندیهای لازم برای انجام کار

صافکاری از جمله مشاغل فنی و یدی محسوب میشود که بایدبا قدرت بدنی بالا و توان جسمانی بالا و آمادگی کار در شرایط سخت را داشته باشد و از جمله توانایی های ذهنی باید فردی خلاق و کنجکاو باشد تا بتواند تمامی عیوب اتومبیل رابرطرف کند.  و هم چنین علاقه مندی به پیشه و کار از  اصول مهم و اساسی است که بتواند کاری عالی داشته باشد .

 

 ویژگی های شخصیتی (عاطفی)و رفتاری برای انجام کار

داشتن صبر و حوصله بالا در انجام تمامی مشاغل فنی لازم و ضروری است تا هم از تنش و همچنین از استرس و فشار زیاد کار بکاهد . قدرت بیان بالا و داشتن اعتماد به نفس در انجام کار به موفقیت می انجامد انصاف و درستکاری در وحله اول را نباید فرامش کرد و بالاترین ویژگی در این افراد رضایت خدا را مد نظر داشتن و درآخر رضایت مشتری را به دست آوردن است.

 

جنبه های مالی و حقوقی

شغل صافکاری با اینکه حرفه ای رسمی نیست اما درآمد اقتصادی خوبی را به همراه دارد و شاید هم درآمدی بالاتر از یک حرفه رسمی را به خود اختصاص دهد و همچنین به دلیل سختی و پر مشغله بودن این شغل باید هم مزدی خوب به همراه داشته باشد تا با اعتماد به نفس بیشتری به کار خود ادامه دهد و جوانان علاقه مند به این مشاغل هم بیشتر جذب این حرفه شوند تا منبع درآمد را برای آینده داشته باشند.این حرف از سازمان یا اداره خاصی وجه یا وجوهی دریافت نمیکند اما با پرداخت وجه بیمه تامین اجتماعی که به صورت ماهانه است میتوانند خود و خانواده شان را بیمه کرده و در صورت میان سالی و بازنشتگی حقوق از کار افتادگی را دریافت کنند و تا آخر عمر از این حقوق و مزایا بهره مند شوند.

 

شرایط ارتقاء

افراد برای اینکه موفق باشند و به درجات عالی تری در این شغل برسند تا مشتریان زیاد را به خود جذب کنند باید  به کسب تجربیات در این حرفه دست یابند تا ارتقاء یابند و با تلاش و پشتکار بیشتری به کسب و کار بپردازند تا خود به رضایت شخصی نایل آیند و آینده ای خوب را فرا راه خود ببینند.

 

نحوه استخدام و ورود به این شغل

همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح دادیم این مشاغل چون شغلی آزاد به شمار میرود خود افراد باید در کنار کسانی که دارای تجارب بیشتری هستند به عنوان کارآموز و یا شاگرد کار کند تا به کسب این فنون بپردازد و برای خود کسب و کار راه اندازی کند و یا در نمایندگی های متفاوت اتومبیل در صورت نیاز استخدام شود.

 

ارتباط های شغل

شغل صافکاری و نقاشی دو حرفه مکمل محسوب میشوند و در کنار هم کاری کامل به شمار میرود .یک اتومبیل که با سانحه تصادف روبه رو شده و منجر به آسیب و صدمه به بدنه میشود هم اجزای خودرو و هم رنگ آن صدمه میبیند و باید در وحله اول صافکاری و بعد از اتمام به دست نقاش سپرده میشود تا اتومبیل تکمیل و تحویل مشتری داده شود . فروشندگان قطعات و لوازم یدکی اتمبیل هم به این شغل مرتبط هستند.

 

مطلوبیت و محدودیت های شغل

هر یک از مشاغل برای برطرف کردن بعضی از نیازهای یک جامعه ایجاد میشود.وهر حرفه ای هم دارای مزیت ها و محدودیت هایی است . از جمله مزیت این حرفه و فن ثروت اندوزی و درآمد مکفی داشتن و همچنین اینکه مردم با یک تصادف اتومبیلشان را دوباره راه اندازی کرده و بتوانند از آن دوباره استفاده ببرند.از مزایا دیگر شغل آزاد اینکه اوقات فراغت زیادی داشته و میتواند با خانواده بوده و استراحت کند.

 

محدویت هایی که میتوان برای این شغل نام برد این است که حتما باید برای کسب و کار پروانه و یا مجوز از سازمان کار و امور اجتماعی داشته باشند .در اینگونه مشاغل به دلیل پر سروصدابودن یک صافکار ممکن است اعصابش ضعیف و دچار تنش در امورات زندگی شود و همچنین خستگی زیاد هم از جمله این محدودیت هاست.این شغل ممکن است در بعضی از فصول سال بیکار باشد و از سرمایه گذاری خود استفاده کند.

 

اتحادیه ,انجمن وتشکیلات حرفه ای صافکاری

هر شغل و یا صنفی برای گرفتن حق و حقوق خود دست به ایجاد اتحادیه و انجمن میزنند .در این تشکیلات که اعضای آن را خود صافکاران تشکیل می دهند و هر یک در سمتی جایگزین میشوند تا به رتق و فتق امور حرفه خود بپردازند.

 

آینده شغلی صافکاری

کسانی که علاقه مند به این حرفه هستند می توانند تا مراحل عالی آن را هم طی کنند تا با کسب درامد مکفی معاش خانواده راتامین کنند و همچنین با بیمه کردن خود و خانواده تا آخر عمر زندگیشان را تضمین کنند.

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل

فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین صافکار اتومبیل نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:

Accounting software

Accounts receivable software

Appointment scheduling software

Automotive and Accounting Software by R*KOM Invoice Writer

AutoZone ALLDATA

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

20 آزمون عمومی استخدامی

20 آزمون عمومی استخدامی

گروه مولفین
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی