شغل پزشک زنان و زایمان از جمله رشته های تخصصی بالینی می باشد که در زمینه تشخیص و هم چنین درمان بیماری های نازایی و اندام تناسلی زنان بحث  می نماید. ضمنا در شغل پزشک زنان و زایمان با استفاده از روش های درمانی و مداخله های طبی و جراحی های مناسب در زمان بارداری از ایجاد هر گونه مشکل و علائم بیماری برای فرد ممانعت می نماید.

 

فرد با انتخاب شغل پزشک زنان و زایمان، بعد از سپری کردن دوره دستیاری و هم چنین بدست آوردن مهارت و تخصص لازم می تواند در درمان بیماری به بیماران کمک نماید. در ضمن متخصصین این رشته علاوه بر اینکه به درمان بیماری به فرد کمک می نمایند، می توانند با ارائه مشاوره های لازم و هم چنین مراقبت های بالینی به بیماران کمک بسیار شایانی نمایند.

 

نکته دیگری که در مورد دوران تحصیلی شغل پزشک زنان و زایمان عنوان می گردد، طول مدت تحیلی در دستیاری این شاخه از پزشکی می باشد که حداکثر چهار سال به طول می انجامد. آموزش دستیاران این رشته تحصیلی می تواند در حیطه دانشی و نگرشی و هم چنین مهارتی باشد از جمله گرایش های مرتبطی که با شغل پزشک زنان و زایمان لحاظ می گردد می توان به رشته مامایی اشاره نمود.

 

از جمله گرایش هایی که مربوط به شغل پزشک زنان و زایمان می شود می توان به مشاوره و تنظیم خانواده، مشاوره قبل از بارداری و هم چنین مراقبت های دوران بارداری، زایمان های طبیعی و غیر طبیعی، عوارض طبی و هم چنین جراحی حاملگی و هم چنین حاملگی های پر خطر اشاره نمود. در کل این رشته تحصیلی شامل موارد جراحی و هم چنین غیر جراحی می گردد که به سه دوره تقسیم می شوند: قبل از بلوغ، دوره بارداری و هم چنین دوره بعد از یائسگی است. از جمله بیمارانی که می توانند به این نوع پزشک مراجعه نمایند: سرطان های دستگاه تولید مثل زنان، بی اختیاری ادرار در زنان، عفونت های دستگاه تولید مثل در زنان، آمنوره و دیسمنوره و افرادی که به سراغ جراحی های زیبایی واژن می باشند.

 

وظایف شغلی پزشک زنان و زایمان:
پزشک زنان و زایمان در راستای بهداشت و سلامت زنانی که دارای مشکلات و عارضه هایی در اندام تناسلی خود می باشند فعالیت می نماید. از جمله فعالیت هایی که پزشک زنان و زایمان انجام می دهد شامل: مراقبت های ویژه برای دوران قبل از بارداری، مراقبت های زمان بارداری و هم چنین پس از زایمان، انجام زایمان های طبیعی و در ضمن اپی زیوتومی از جمله فعالیت هایی است که یک متخصص زنان و زایمان انجام می دهد.

 

در ضمن پزشک زنان تمام زایمان های واژینال بریچ و چند قلویی را می تواند انجام دهد، درمان انواع سقط و هم چنین زایمان واژینال بعد از سزارین قبلی در صورتی که تمام شرایط فراهم باشد، ترمیم انواع پارگی هایی که در زمان زایمان و هم چنین کوراژ به وجود می آید، بی حسی و در ضمن بیهوشی در هنگام انجام بی حسی های موضعی و پودندال و آموزش اصول بیهوشی و نحوه مدیریت عوارضی که احتمال دارد در زمان زایمان ایجاد شود بر عهده یک متخصص زنان و زایمان می باشد.

 

یک متخصص باید توانایی اداره نمودن بیمارانی که در شرایط بیماری بدی هستند را نیز داشته باشد، در ضمن تمام آموزش هایی که مربوط به بیمار می باشد را باید برای بیمار شرح دهد و مشاوره های لازم را نیز انجام دهد. در ضمن باید بتواند لوله گذاری تراشه را در مواقع لازم برای بیمار انجام دهد. در عین حال توانایی لازم برای آموزش به بیماران خود را در ارتباط با تغذیه، حفظ سلامت و هم چنین رفتارهای پرخطری که ممکن است بیمار آن ها را انجام دهد را نیز داشته باشد.

 

در عین حال کلیه اختلالاتی که ممکن است برای بیمار به وجود بیاید را باید بتواند کنترل نماید. دایره فعالیتی پزشکان زنان و زایمان بسیار گسترده است و در مواردی از جمله تشخیص و درمان حاملگی های خارج از رحم، تشخیص و درمان توده های رحمی، تشخیص تمام ناهنجاری هایی که مربوط به سیستم تولید مثل می گردد. هم چنین  انجام کلیه عمل های لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی تشخیصی نیز در حیطه فعالیت این متخصصین می باشد.

 

درآمد پزشک زنان و زایمان در ایران چه قدر می باشد؟
زمینه فعالیتی که یک پزشک متخصص زنان و زایمان دارد در زمینه سرطان هایی است که در ناحیه اندام تناسلی زنان، بی اختیاری ادرار که در اثر افزایش سن اتفاق می افتد، زایمان و هم چنین بررسی عوامل نازایی در زنان، عفونت های دستگاه تناسلی زنان و عفونت های آمنوره و دیسمنوره می باشد  که می تواند به این دسته از بیماران کمک شایانی نماید. به هرحال درآمدی که این گونه از پزشکان دریافت می نمایند از طریق انجام سونوگرافی و هم چنین دریافت هزینه های مشاوره و ویزیت بیماران می باشد.

 

در ضمن در این راستا انجام سونوگرافی توسط پزشکان متخصص زنان و دریافت وجه پول بی حساب و کتاب منجر به بروز مشکلاتی در این زمینه شده است. پس اگر در مورد بیماری، پزشک به انجام سونوگرافی پیشنهاد نمود باید این کار بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای انجام گیرد و در ضمن برمبنای قانون هیچ پزشک زنان و زایمان نباید سونوگرافی را انجام دهد و تنها این پزشکان برای تشخیص بیماری می توانند از دستگاه سونوگرافی استفاده نمایند و در این زمینه نباید هیچ گونه وجهی را از بیمار دریافت نمایند. با این حال انجام سونوگرافی های متعدد توسط پزشکان زنان و زایمان منجر به ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است.

 

در این راستا مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در یک مصاحبه ای عنوان کرده است که سونوگرافی در صلاحیت حرفه ای متخصصین زنان و زایمان نمی باشد و متخصصینی که دوره های سونوگرافی را گذرانده اند می توانند از این وسیله تشخیصی برای کمک به بیمار خود استفاده نمایند و در قبال انجام دادن این کار حق گرفتن هیچ گونه وجهی را از بیمار ندارند، به علت اینکه در حیطه تخصصی این افراد نمی باشد و در صورت هر گونه تخلفی در این زمینه باید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بر این مورد نظارت داشته باشد.

 

هم چنین وزیر بهداشت در رابطه با این مشکل سونوگرافی های بی اندازه بیان نموده که برخلاف دستورات نظام پزشکی بابت سونوگرافی هزینه دریافت می گردد، پس تنها راه حل برای کنترل این مشکل این است که تعداد سونوگرافی ها را کاهش داد. با این حال این مساله ایجاد می گردد که با ممنوع کردن انجام سونوگرافی از سمت نظام پزشکی، مجددا متخصصین به این کار ادامه می دهند و هیچ گونه نظارت و برخوردی با این متخلفان صورت نگرفته است.

 

تفاوت ماما با پزشک زنان و زایمان:
زمینه کاری یک ماما، زنان باردار نیست و فعالیتی که یک ماما انجام می دهد در حیطه بیماری های زنان است از جمله: انجام اقدامات ابتدایی در مورد نوزادان مانند ساکشن، دادن اکسیژن،، عفونت ها، درمان های ساده و اولیه نازایی، گرفتن پاپ اسمیر از دهانه رحم، انجام دادن سونوگرافی، درمان بیماری واژینیت با داروهای مجاز را شامل می گردد. در ضمن با همه این تفاسیر یک ماما نیز می تواند در مورد زایمان طبیعی نیز فعالیت داشته باشد و تمام مراقبت هایی که از نوزاد بعد از زایمان انجام می گردد در حیطه کار ماما می باشد. پس یک سری تخصص های متفاوتی بین یک ماما و پزشک زنان و زایمان وجود دارد که باید مرز کاری بین این دو رعایت گردد ولی با این حال در کشور ما این مساله اصلا رعایت نمی گردد. فقط تحت شرایط خاص بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه می نماید و آن هم در مواقعی است که بیمار نیاز به جراحی هایی از جمله لاپاراسکوپی، زایمان سزارین و در ضمن همه موارد جراحی زنان داشته باشد.

 

با این وجود تمام تشخیص های اولیه بر عهده ماما می باشد و باید مدیریت نماید ولی هر چه بیماری فرد بیشتر گردد نیاز به دانش بیشتری می باشد که در حیطه تخصص زنان و زایمان می باشد. در حال حاضر بیشترین استفاده ای که از تخصص ماما می گردد در بیمارستان و اتاق زایمان هایی است که ماما به صورت تخصصی مراقبت هایی را که مادر تا زمان زایمان باید داشته باشد را انجام می دهد ولی با این حال ماما ها در محیط های بیمارستانی خدمات دیگری را نیز انجام می دهند. در ضمن یک ماما، موقعی که مادر برای انجام زایمان در بیمارستان بستری می گردد با معاینه ها و هم چنین کنترل های اولیه تا زمانی که به مرحله زایمان برسد و یک سری آموزش هایی که باید بعد از زایمان ببیند، می تواند به بیمار کمک نماید.

 

تمایلات شغلی فرد مناسب
تمایلات شغلی پزشک متخصص زنان (بر مبنای تیپ‌های شخصیتی هالند):


پژوهشگر / علمی
شغل‌های مناسب افراد پژوهشگر و علمی غالباً شامل کار با ایده‌ها بوده و نیازمند تفکر بسیار زیادی هستند. این‌گونه افراد عموماً در جستجوی حقایق و کشف راه‌حل مسائل به‌صورت ذهنی هستند.


اجتماعی / امدادگر
مشاغل مناسب برای افراد اجتماعی و امدادگر معمولاً نیاز به کار با مردم، تعامل با آن‌ها و آموزش آن‌ها دارند. این مشاغل متضمن کمک و یا خدمات‌رسانی به دیگران هستند.


واقع‌گرا / عمل‌گرا
مشاغل مناسب افراد واقع‌گرا و عمل‌گرا معمولاً دربرگیرنده فعالیت‌های کاری با چالش‌ها و راهکارهای عملی هستند. به‌طورمعمول این‌گونه مشاغل با گیاهان، حیوانات و مواد مورداستفاده در دنیای واقعی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این مشاغل به کار در فضای آزاد نیاز دارند و چندان با کاغذبازی و همکاری نزدیک با دیگران سروکار ندارند.


ریسک‌پذیر / کارآفرین
شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.


ارزش‌های حرفه‌ای فرد مناسب
شغل پزشک متخصص زنان ارزش‌های حرفه‌ای زیر را در فرد برآورده می‌سازد:


گرایش به نتیجه
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، مشاغلی نتیجه محور هستند و کارکنان را قادر می‌سازد تا از بالاترین توانایی‌های خود در کار استفاده کنند و از این طریق به احساس کمال دست یابند. نیازهای مربوطه برای این ارزش کاری عبارت‌اند از استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها و دستیابی به نتیجه.


اعتبار شغلی
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. نیازهای این ارزش کاری توان پیشرفت، اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن است.


استقلال در کار
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.


شرایط خوب کاری
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌گردد. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.


ارتباطات گسترده
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار با همکاران در محیطی غیررقابتی و دوستانه را برای فرد فراهم می‌کند. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل همکاری با همکاران، ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی است.


برخورداری از حمایت
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی است.


تحصیلات مورد نیاز این شغل
میانگین توزیع شاغلان پزشک متخصص زنان بر مبنای سطح تحصیلات:
درجه دکترا
فوق دکترا

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل
فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین پزشک متخصص زنان نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:
Acrendo Medical Software Ob/Gyn EMR
Allscripts Professional EHR
Alteer Premiere
AS Software AS-OBGYN
Bizmatics PrognoCIS EMR

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

مجموعه سوال‌های: آزمون استخدامی بانک‌ها (دولتی - خصوصی)

گروه مولفان انتشارات پارتیان
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی