این روزها ممکن است در بسیاری از وب سایت ها کلمه کپی رایتینگ و شغل کپی رایتر را زیاد دیده یا در بسیاری از محافل به گوشتان خورده باشد. پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالیزه شدن زندگی انسان در چند سال اخیر باعث شده است بازار مشاغل روز‌به‌روز تغییر کند .

 

عمده‌ترین دلیل این مسئله، همین پیشرفت تکنولوژی است . که باعث ایجاد نیازهای جدیدی در بازار کار و حتی در بین مردم شده است. اگر می‌خواهید بدانید کپی‌رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست، می‌توانید در ادامه این مقاله با من همراه شوید.

 

به طور کلی ۲ نوع کپی رایت داریم، کسانی که در آژانس های تبلیغاتی مشغول به کار می‌باشند و کسانی که در خانه برای مشتری کار می‌کنند، که در حقیقت به آنها کپی رایتر سمت مشتری می‌گویند.

 

اگر شما بعنوان کپی رایتر یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کنید بدین معناست  که از تیمی خلاق بهره می‌برید و در انتها بایست گزارشی به مدیر خلاقیت شرکت ارائه دهید. کپی رایتر تمرکز اصلی‌اش برای نوشتن متن های تبلیغاتی مانند: تبلیغاتی چاپی، بروشورها، وب‌سایت‌ها، آگهی‌های بازرگانی و سایر رسانه‌های تبلیغاتی است.  


میزان درآمد یک کپی رایتر
۳۳ تا ۵۵ هزار دلار در سال درآمد یک کپی رایتر مبتدی است، اما درآمد یک کپی رایتر حرفه ای می‌تواند تا ۱۰۰ هزار دلار در سال نیز باشد. البته این درآمد مرتبط با شهرهایی مانند نیویورک و لندن است و در ایران به همان نسبت درآمد‌ها کاهش پیدا می‌کند.  


مهارت‌های لازم برا شغل کپی‌رایتر
– متن‌های گیرا بنویسد تا مشتریان را ترغیب به خرید محصول و خدمات کند.

– ایده‌های خلاقانه‌ای بدهد و تمام زوایا و جزئیات آن را در اختیار مشتریان قرار دهد.

– باید هم بتواند ساعتهای طولانی کار کند و هم با ضرب العجل ها خود را وفق دهد.

– باید به زبان فارسی و انگلیسی مسلط باشد و بتواند تنها در یک نگاه  غلط‌های املائی و گرامری را یافته و اصلاح کند.

– چند ایده اولیه برای کمپین های تبلیغاتی در نظر داشته باشد.

– باید پوست کلفت باشد زیرا متن‌ها ممکن است بارها اصلاحیه داشته باشند.

– توانایی کار با طراحان گرافیک، بازاریابان، مدیران پروژه و مشتریان را برای انتقال مفهوم پروژه داشته باشد.  


تحصیلات و تمرینات مناسب برای شغل کپی رایتر
اکثر کپی رایترها دارای مدرک لیسانس ادبیات، روزنامه‌ نگاری، ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی و یا روابط عمومی می‌باشند. بعضی از آنها در دوره‌های تبلیغاتی شرکت نموده‌اند و برخی دیگر بدون هیچ تحصیلات مرتبطی در محیط کار قرار گرفته‌اند و تجربه کسب نموده‌اند یا تنها دوره‌ای برای یادگیری اصول نویسندگی طی کرده‌اند. به طور کلی اگر می‌خواهید در کار کپی رایتری رشد کنید، نیاز دارید تا بیشتر تجربه کسب کنید و دوره ای را برای نویسندگی طی کنید. البته این نکته حائز اهمیت است که آژانس‌های تبلیغاتی مطرح بدنبال نویسندگانی حرفه‌ای و با سطح تحصیلی بالاتر می‌باشند.  

 

در مجموع وظایف کلی یک کپی رایتر به شرح ذیل است:

– متن های تبلیغاتی برای تبلیغات چاپی، بروشورها، وبسایت‌ها، آگهی‌های بازرگانی و سایر رسانه‌های تبلیغاتی آماده کند.

– پروژه‌هایی که برای تجدید نظر آماده است را ویرایش نماید.

– توضیحاتی برای متن تبلیغاتی ارائه دهد قبل از اینکه برای تأیید به مشتری ارسال شود.

– با مدیر خلاقیت برای دریافت آخرین ایده‌ها و کانسپت‌ها دیدار کند.

– ایده‌ها و استراتژی‎های تبلیغاتی جدید را برای مشتری در نظر بگیرد.

– همراه با تیم خلاقیت برای بازاریابی پروژه‌ها و تولید محتوا فعالیت داشته باشد.

– کمک به مشتری برای درک بهتر مفاهیم تبلیغاتی جزئی از وظایف یک کپی رایتر است.  


سوء تفاهم‌های متدوال
آژانس‌های تبلیغاتی از کپی رایتر میخواهند تا با مشتری درگیر شود و از آنها جهت بازاریابی و ارائه استراتژی استفاده می‌کنند، در صورتیکه شرح وظایف یک کپی‌رایتر متفاوت است. کپی رایتر ها زمان زیادی را صرف این فعالیت می‌کنند و از زمان شروع به کار تا زمان بازگشت به خانه به طور مرتب متن تولید می‌کنند. قبل از رفتن به مصاحبه بدانید چه محیط کاری را انتخاب می‌کنید، اما کمی منعطف باشید زیرا برای یک کپی رایتر بسیار امتیاز خوبی است که بتواند  در هر محیطی کار کند و تجربیات جدیدی را کسب کند.  


گرفتن کار
نویسندگان کپی رایت می‌توانند با یک دوره کارآموزی در این موقعیت شروع به کار کنند. مبتدی‌ها در آمد بالایی نخواهند داشت و بدون آموزش و تجربه باید به دنبال آژانس‌های تبلیغاتی کوچک باشند تا تجربیاتی را کسب کنند. فارغ التحصیلان مدرسه هم این امکان را دارند تا از سطح صفر شروع کنند و علاوه بر بدست آوردن تجربه بتوانند ارتباطات خود را افزایش دهند و اگر تحصیلات خود را ادامه دهند درجه‌های بالاتر در انتظار آنها خواهد بود. برخی از کپی رایتر ها مستقل می‌باشند و با ایجاد ارتباطات به شکل فریلنس کار می‌کنند.  


مزایا فوق العاده شغل کپی رایتر
– اگر خوش شانس باشید می‌توانید دنیا را با عکس‌ها و ویدیوها بچرخید و با افراد بسیار جذاب ملاقات کنید. – هر روز کاری شما متفاوت از روز قبل خواهد بود و این موضوع می‌تواند سرگرم کننده باشد. – بعضی از آدمها می‌توانند در حین اینکه بسکتبال بازی می‌کنند فکر کنند و ایده های جدید کشف کنند. – در برخی از آژانس‌های تبلیغاتی برای شما که آخر هفته و تعطیلات مشغول کارید غذا و نوشیدنی فراهم می‌کند! – شما می‌توانید پاهاتونو روی میز بگذارید و فقط فکر کنید. چه شغل هایی چنین محیطی را به شما ارائه می‌دهد؟

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی