توانایی توجه به جنبه های روشن زندگی و حفظ نگرش مثبت حتی هنگام مواجهه با ناملایمات و شرایط نامساعد زندگی، خوش بینی قلمداد می شود. از دید هوش هیجانی، خوش بینی نگرشی است که افرا را هنگام رویارویی با رویدادهای دشوار، مقابل سقوط در گرداب بی تفاوتی، ناامیدی و افسردگی، مقاوم می سازد.

 

 

خوش بینی همانند امید زندگی را پربار می سازد، البته خوش بینی واقع گرایانهدر یک تعریف خوش بینی یک انتظار کلی است دایر بر اینکه در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق می افتد تا رویدادهای بد( شیبر و همکاران، 2000، نقل از پاشا شریفی، 1385). زمانی که انسان نسبت به آینده خوش بین باشد ناخواسته در راستای رسیدن به تفکر مثبت و خوش بینانه خود تلاش می کند چون انسان نمی تواند فاصله بین آنچه هست و آنچه می خواهد را تحمل کند. 


یا آنچه می خواهد را از ذهن خود برمی دارد یا به سمت آنچه می خواهد حرکت می کند. البته در عین خوش بینی انسان باید واقع بین نیز باشد فرش کنید دانشجویی در بدو ورود با دیدی خوش بینانه می گوید من تا دکتری ادامه تحصیل می دهم این دانشجو یا باید تلاش کند. تا به هدف موردنظر خود برسد یا باید از هدف موردنظر خود کوتاه بیاید، مثلاً بگوید فوق لیسانس هم خوب است، لیسانس هم خوب است ویا چند واحد پاس کنیم کاردانی می گیریم.   

  
بنابراین باورها و اعتقادات انسان، تعیین کننده کیفیت زندگی او هستند و اتفاقات غالباً بر اساس انتظارات ما روی می دهند.  از آنجا که خوش بینی ما را پویاتر و فعال تر می کند احتمال موفقیت را در ما افزایش می دهد. افراد خوش بین در رویارویی با مشکلات و دشواریها اهداف با ارزش خود را با سماجت دنبال می کنند و با بکارگیری راهبردهای موثر مثل حل مسئله، خودشان و حالتهای شخصیشان را تنظیم می کنند، تا اینکه بتوانند به هدفهای خود برسند. افراد خوش بین از سلامت جسمی و روانی بالاتر برخوردارند. در تحصیلات دانشگاهی پیشرفت بهتری دارند و با فقدانها بهتر کنار می آیند.


سلیگمن خوش بین بودن و بدبین بودن را به اینکه ما علیت رویدادهای خوشایند و ناگوار را چه چیز بدانیم مربوط می داند. فرض کنید دانشجویی که در یک امتحان نمره پایین می گیرد علت آنرا بی استعداد می داند و به دنبال آن هیجان منفی به سراغش می آید این دانشجو بدبین است در مقابل دانشجویی دیگر، تلاش نکردن و سخت بودن سوالات را علت شکست می داند در نتیجه برای تلاش مجدد و جدی تر آماده می شود این دانشجو خوش بین است.  هر یک از ما در نسبت دادن امور به علل مختلف، سبک خاصی داریم که به آن سبک تبیین می گویند. این سبک ها در دوره کودکی شکل می گیرد و در صورت غلط بودن اگر آموزش داده نشود تا اخر عمر باقی می ماند. 


چنانچه ما رویدادهای ناگوار را موقتی ، اختصاصی و بیرونی و رویدادهای خوشایند را همیشگی، کلی و درونی بدانیم خوش بین هستیم و سبک خوشبینانه داریم ولی اگر برعکس این حالت باشد، یعنی رویداد ناگوار را همیشگی، کلی، و درونی و رویدادهای خوشایند را موقتی، اختصاصی و بیرونی بدانیم. بدبین هستیم و سبک بدبینانه داریم


متاسفانه اغلب افراد هنگام مواجهه با مشکلات به تفکر مثبت اعتقاد ندارند و آن را نمی پذیرند، در حالی که برخورداری از تفکر مثبت، نقشی مهم در زندگی ایفا می کند. هنگامی که نگرش فرد مثبت باشد، از احساساتی خوشایند و تخیلاتی سازنده و سلانت جسم وجان برخوردار خواهد بود. افرادی که نگرش مثبت دارند، با امید و انگیزه برای دستیابی به اهداف خود حرکت می کنند و برای فعالیت خود برنامه ای طرح ریزی می کنند. این گونه افراد به موانع زندگی به چشم مانعی زودگذر می نکرند که می توانند آن را از سر راهشان بردارند. این افراد معتقدند که هر کس معمار و سازنده ی زندگی خویش است و باورهایی مثل تقدیر یا قضو و قدر و... را می توان با نیروی اندیشه ی مثبت از ذهن دور کرد و اثرات منفی آن را با قدرت اراده و طرز فکر صحیح از بین برد و امید، آرزو ،تندرستی ، آرامش و نشاط را جایگزین آن کرد.

 

منبع:

مهارت مدیریت هوش هیجانی

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
رویـــا اسماعیلی |   1395/01/15 10:45:23   |
0     0
«خوش بینی بنیاد و شالوده شجاعت است» - نیکلاس پاتلر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی