سوادآموزی کارکردی چیزی متفاوت با نگرش بالا است. باسوادی کارکردی یعنی سوادآموزی با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و محیطی با هدف همسازی سوادآموز برای درک موقعیت زیستی خود و ایجاد انگیزه های مثبت در او با هدف گیری کارکردهای حرفه ایی و فرهنگی.

 

متاسفانه باسوادی کارکردی یا سودآموزی کارکردی برای بیش از ۵۰ سال است که در ایران سوادآموزی تابعی نام گرفته است. برابرنهادی که ابهام‌زا و غیرکاربردی است.
سوادآموزی تابعی عبارت است از آموختن سواد با تأکید بر نیازها و مهارت‌هایی که فرد برای زندگی در اجتماع نیاز دارد.


یونسکو در سال ۱۹۷۸ باسواد تابعی را چنین تعریف کرده‌است: باسواد تابعی شخصی است که پس از کسب مهارت‌ها و معلومات اساسی بتواند در همه فعالیت‌های اجتماعی، که مستلزم سواد است، به نحو مؤثری شرکت جوید و با استفاده از توانایی‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن، برای رشته خود و توسعه جامعه اش گام بردارد. به عبارت دقیق تر، سوادآموزی تابعی، خود تابعی انجمن کتابداران آمریکا سواد اطلاعاتی را توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات و توانایی مکان‌یابی، ارزیابی، و استفاده مؤثر از اطلاعات مورد نیاز تعریف می‌کند.


سوادآموزی تابعی ، کسب توانائی خواندن و نوشتن و حساب‌کردن است، به‌نحوی که فرد بتواند در تمام فعالیت‌‌‌‌‌‌هائی که انجام مؤثر آن به سواد‌ نیاز دارد، شرکت کند. همچنین، دادن توانائی‌‌‌‌‌‌های لازم به فرد تا برای پیشرفت خود و جامعهٔ خویش به استفاده از خواندن ونوشتن و حساب‌کردن ادامه داد.


وجه امتیاز سوادآموزی تابعی آن است که برخلاف سوادآموزی سنتی عملی مجرد و مشخص نیست و به‌عنوان هدف نهائی تلقی نمی‌شود بلکه بی‌سواد را از نظر بستگی به گروه‌‌‌‌‌‌های مختلف اجتماعی و به‌تبعیت از محیط زیست و در چارچوب رشد اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد. خصوصیت اصلی و بنیادی سواد‌آموزی تابعی آن است که چنین برنامه‌ای با احتیاجات فردی و جمعی بی‌سوادان ارتباط نزدیک دارد؛ برحسب احتیاجات هرگروه نتظیم می‌شود و دارای هدف‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی مشخص و متفاوت است. در برنامه‌های سوادآموزی تابعی ، خواندن ، نوشتن و حساب ‌کردن همراه با تربیت فنی، حرفه‌ای، علمی، مدنی و اجتماعی بی‌سوادان نه به‌طور جداگانه و مشخص، بلکه به‌صورتی آمیخته و هماهنگ پیش می‌رود و هر فعالیت‌‌‌‌‌‌های جزئی از اجزاء کلی محسوب می‌شود.
نظربه اینکه جوامع از لحاظ پیچیدگی و درخواست‌‌‌‌‌‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، سوادآموزی کارکردی یک واژه نسبی است.

 

 

منابع:

مقاله "روش‌های سنتی سواد آموزشی عمومی تحت عنوان سواد تابعی نوعی " خود فریب دادن "است " جمعی از نویسندگان
ویکی پدیا
آفتاب

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی