نرم افزار وجه غیر قابل لمس به کارگیری کامپیوتر می باشد، نرم‌افزار رایانه یا نرم‌افزار بخشی از رایانه است که دربرگیرنده داده‌ها یا دستورهای کامپیوتر است، در دانش رایانه و مهندسی نرم‌افزار تمام اطلاعات فراوری شده بوسیله سیستم کامپیوتر، برنامه‌ها و داده‌ها را نرم‌افزار می‌نامند.


نرم افزار شامل سه دسته اصلی می باشد:

1) سیستم عامل: که معمولا رابط بین کاربر و کامپیوتر می باشند مانند Windows
2) زبانهای برنامه نویسی: که معمولا افرادی که توانایی پیاده سازی برنامه های کامپیوتری را دارند از آنها استفاده می نمایند مانند زبان C.
3) برنامه های کاربردی: که توسط برنامه نویسان جهت کاربرد خاص تهیه و در اختیار مشتریان قرار می گیرد مانند نرم افزار Word و نرم افزار حسابداری.

 

نرم‌افزار سیستم به نرم‌افزاری در رایانه گفته می‌شود که به کارکرد سیستم رایانه یا کاربردهای سطح پایین (یا Low Level) رایانه مربوط باشد. این نرم‌افزارها به ساختار فیزیکی سخت‌افزار رایانه وابسته هستند و در نوشتن آن‌ها از زبان‌های سطح پائین مانند زبان اسمبلی استفاده می‌شود. سیستم‌عامل و درایورها از نرم‌افزارهای سیستم هستند. از جمله زبان‌هایی که برای نگارش نرم‌افزارهای سیستمی استفاده می‌شود زبان برنامه‌نویسی C می‌باشد، کار کردن با سی برای برنامه نویسان راحت تر است و آنان این زبان را به اسمبلی ترجیح می‌دهند، اگر برای نگارش نرم‌افزار سیستمی مشکل محدودیت فضای سخت‌افزاری داشته باشیم بهتر است با زبان اسمبلی کار کنیم که حجم آن پایین‌تر است. نرم‌افزارهای سیستمی به سخت‌افزار وابسته‌اند.

در برابر نرم‌افزار سیستم، نرم‌افزار کاربردی قرار دارد که برای کاربردهای سطح بالا و غیرسیستمی رایانه است و معمولاً به زبان‌های سطح بالا نوشته می‌شود که از جزئیات سخت‌افزاری سیستم مستقل است.

 

نرم‌افزار کاربردی (به انگلیسی: Application software) یک برنامه رایانه‌ای است که برای اجرای گروهی از توابع هماهنگ، وظایف یا فعالیت‌هایی برای منفعت کاربر طراحی شده است. نمونه‌هایی از یک نرم‌افزار کاربردی عبارتند از واژه‌پردازها، صفحات گسترده، مرورگرهای وب، مدیا پلیرها، شبیه‌سازهای پرواز. این عبارت در تضاد عبارت نرم‌افزار سیستمی معنی پیدا می‌کند که عمدتاً شامل اجرا کردن رایانه می‌شود. نرم‌افزار سیستمی در مقابل در پس‌زمینه عمل می‌کند و خدماتی را فراهم می‌کند که دیگر نرم‌افزارها یا سیستم‌عامل می‌توانند برای انجام کارهای خود از آن استفاده کنند. اما در عوض معمولاً مستقیماً با کاربر عادی در تماس نیست و خدماتی را به او ارایه نمی‌دهد.

بسیاری نرم‌افزارهای کاربردی، برای توسعه‌دهندگان ابزار رابط برنامه‌نویسی کاربردی هم فراهم می‌کنند تا بتوان از قابلیت‌های نرم‌افزار در نرم‌افزارهای جدید استفاده کرد. برای مثال نرم‌افزار ادوبی آکروبات هنگام نصب ای‌پی‌آی فراهم می‌کند که برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از آن توانایی‌های آکروبات را در برنامهٔ خود به کار گیرد. بسیاری از اپلیکیشن های امروزی جنبه خدمات رسانی دارند.

 

تولید نرم افزار :

هر نرم افزار جهت تولید وتوسعه بایستی چهار مرحله آنالیز، طراحی، برنامه نویسی و آزمایش را سپری نماید.
در مرحله آنالیز نیازها و روشهای دستی عملیاتی که می خواهیم مکانیزه نماییم را مورد بررسی قرار می دهیم که معمولا توسط متخصصین تجزیه و تحلیل سیستم ها انجام می پذیرد.

طراحان نرم افزار الگوریتم و نمودار گردش کار سیستم (Flow Chart) را طراحی می نمایند. در این بخش بایستی ورودی ها و کلیه عملیات مورد نظر سیستم و همچنین خروجی های سیستم به صورت نمودار طرح گردد.

 

بعد از طراحی نمودار گردش کار سیستم عملیات برنامه نویسی نرم افزار آغاز گشته و کدهای مربوطه توسط تیم برنامه نویسی به زبان مورد نظر تهیه می گردد.
آزمایش نرم افزار مرحله بسیار مهمی جهت کنترل نرم افزار می باشد زیرا ممکن است اشکالاتی از دید برنامه نویسان پنهان مانده باشد که در این مرحله رفع می گردد.
بعد از گذشت چهار مرحله بسته نرم افزاری (Package) آماده ارائه به مشتری می باشد.

 

منابع:

بلاگ 20it

ویکی پدیا

آفتاب

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
امیررضا باقری |   1399/05/01 18:58:44   |
0     0
سلا م و خسته نباشید به پشتیبانی وبسایت و ضمن تشکر از مقاله ی عالیتون میخواستم وبسایتی در باب نرم افزار های کامپیوتری معرفی کنم که انواع نرم افزار های کامپیوتر در آن موجود می باشد که شما می توانید از آن خرید کنید و نشانی این وبسایت www.bazarkish.com می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

محمدرضا نقی زاده هنجنی ـ سهیلا عباس نژاد
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی