کارخانه ای که محصول اطلاعات را تولید می نماید دارای سه عضو سخت افزار, نرم افزار و مغز افزار می باشد که فناوری اطلاعات یا Information Technology نامیده شده و بطور مختصر IT گفته می شود.


می دانیم که دانشمندان عصر حاضر را " عصر ارتباطات و اطلاعات" نامیدند و در این دوره جهان آنقدر کوچک به نظر می رسد که به آن دهکده جهانی می گویند. در دهکده جهانی بشر مرزهای مکانی و زمانی را از بین برده و گسترش اطلاعات در سطح جهان بصورت لحظه ای انجام می گیرد. بنابراین برای اینکه ما هم از حرکت رو به جلو بشر در فناوری اطلاعات عقب نمانیم، بایستی از هم اکنون اطلاعات خویش را افزایش دهیم.

 

کامپیوتر که رکن اصلی این فناوری می باشد از نظر اندازه و قدرت به چهار دسته تقسیم می گردد:

1-ابر کامپیوتر ها (Super Computer):

کلیه قابلیت های Main را دارد، از نظر سرعت اجرای برنامه ها، چند صدبرابر Main بوده و به راحتی می تواند پیچیده ترین محاسبات بشری که توسط انسان چندین ماه به طول می انجامد را ظرف چند ثانیه انجام می دهد.

این نوع از کامپیوترها توسط چند شرکت محدود طراحی و ساخته می شوند و از امکانات توانایی و قدرت پردازش بسیار بالایی برخوردارند و در امور فضایی و دفاعی و پروژهای بزرگ علمی و تحقیقاتی استفاده می شوند و بدلیل تکنولوژی و قیمت بسیار بالا در انحصار چند کشور انگشت شمار می باشند. از جمله مراکزی که از این نوع کامپیوتر استفاده می کنند می توان به سازمان فضایی آمریکا اشاره کرد.

کامپیوترهای CRAY1/CRAY2/CRAY۳ نمونه ای از این نوع کامپیوترها می باشند.

2-کامپیوتر های بزرگ (Mainframe):

جثه بزرگ و بسیار قوی که تجهیزات آن در سالن های بزرگ قرار می گیرد و قیمت خرید و نگهداری آن بسیار بالاست و جهت سازمانهای بزرگ در سطح کشور فعالیت می نمایند مفید است. لازم به ذکر است که این کامپیوترها توانایی کار همزمان چندین کاربر را دارند.

جهت راه اندازی استفاده و نگهداری از آنها به نیروهای متخصص زیادی نیاز است.تعداد کاربرانی که می توانند همزمان از اینگونه کامپیوترها استفاده کنند بیشتر از کامپیوترهای کوچک است. از معروفترین این کامپیوترها می توان به IBM/۳۶۰ IBM/۳۷۰ اشاره کرد.

3-کامپیوتر های کوچک(minicomputers):

نامی است که امروزه کمتر کاربرد دارد، در گذشته از این کامپیوتر ها نیز مانند Mainframe استفاده می شد.Minicomputer نسبت به Mainframe دارای قدرت، اندازه و تعداد ترمینال های کمتری می باشد.

امروزه رایانه های کوچک به عنوان یک سرور (server) عمل می کنند و عضوی از شبکه کامپیوتری به حساب می آیند.IBM  AS/400e نمونه ای از Minicomputerمی باشد. رایانه های کوچک در بسیاری از مراکز تجاری دانشگاهی و دولتی که حجم اطلاعات مورد پردازش آن ها در حد متوسط است بکار می روند. 

4-ریز کامپیوتر(Micro Computer):

ریز کامپیوترها در واقع کوچکترین و ارزانترین نوع کامپیوتر هستند به نحوی که هر شخص قادر است در منزل یا محل کار خود آنها را تهیه کرده و بکار گیرد. امروزه توانایی و قدرت این گونه از کامپیوترها بیسار پیشرفت کرده است و با کاهش شدید قیمت آنها استفاده وکاربرد آنها در کلیه منازل رایج شده است.به دلیل استقاده شخص از این کامپیوترها به آنها کامپیوترهای شخصی یا PC (Personal Computer) نیز میگویند.

 

این کامپیوترها از لحاظ ظاهر و قابل حمل بودن به دو دسته تقسیم می شوند:

الف-کامپیوترهای رومیزی(Desktop): که در محل ثابتی قالبل استقاده هستند و منبع تغذیه آنها از طریق برق شهری متناوب تامین می گردد.
ب-کامپیوترهای کیفی(Laptop) : که به شکل یک کیف کوچک بوده و قابل حمل ات که هم با برق شهر وهم با باطری کار می کنند و از لحاظ امکانات و توانایی همانند کامپیوترهای رومیزی هستند. نوع سبکتر این کامپیوترها را کامپیوترهای Notebook  نیز  می گویند.

5-کامپیوترهای PAD:

کامپیوترها ی سبک وزن و جیبی هستند که به جای استفاده از موس و صفحه کلید از قلم نوری استفاده می کنند.

 

منابع:

آفتاب

عصرکامپیوتر

بلاگ مقاله کامپیوتر

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی