اینترنت، شبکهٔ شبکه‌ها است که از میلیون‌ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده‌است که با آرایه وسیعی از فناوری‌های الکترونیکی و نوری به هم متصل شده‌اند.

 

اینترنت سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای به هم پیوسته‌است که از پروتکلِ «مجموعه پروتکل اینترنت» برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اینترنت، اینترنت در برگیرنده منابع اطلاعاتی و خدمات گسترده‌ای است که برجسته‌ترین آنها وب جهان‌گستر و رایانامه هستند.

 

در سال ۱۹۶۸ پروژه ای تحت عنوان ارتباط کامپیوتری پایگاه های نظامی امریکا توسط وزارت دفاع این کشور به موسسه تحقیقات پیشرفته امریکا (ARPA : Advanced Research Project Agency) محول گردید و پس از یکسال آنها توانستند پیامها و اطلاعات خویش را از راه دور منتقل نمایند. این شبکه ARPA Net نام گذاری گردید. در ابتدا این تکنولوژی کاربرد نظامی داشت اما پس از چند سال دانشگاهها و موسسات تجاری به این شبکه متصل گردیده و نام آنرا Internet (International Network) نامیدند.
در حال حاضر این شبکه در کلیه بخشهای اداری ، تجاری ، صنعتی و حتی خانگی کشورها گسترده شده است و در بعضی کشورها اگر این پدیده از کار بیافتد کشور را فلج می نماید.

 

اینترنت در برابر وب

غالباً در گفتگوهای روزمره از دو واژهٔ «وب» و «اینترنت»، به اشتباه، بدون تمایز زیادی استفاده می‌شود، اما این دو واژه معانی متفاوتی دارند. اینترنت یک سامانه ارتباطی جهانی برای داده هاست، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که رایانه‌ها در سراسر جهان به یک‌دیگر متصل می‌سازد. در مقابل، وب یکی از خدماتی (سرویس) است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود و برای ارتباط از شبکه اینترنت بهره می‌جوید. وب مجموعه‌ای از نوشته‌های به هم پیوسته(web page) است که به کمک ابرپیوندها و نشانی وب (URL) به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

وب شامل سرویس‌های دیگر مانند رایانامه، انتقال فایل (پروتکل اف‌تی‌پی)، گروه خبری و بازی آنلاین است.
خدمات (سرویس) های یاد شده بر روی شبکه‌های مستقل و جدا از اینترنت نیز در دسترس هستند. وب به عنوان لایه‌ای در بالای اینترنت قرار گرفته و سطح بالاتری نسبت به آن قرار دارد.

وبگاه‌های پربازدیدتر در هر کشور برای حفظ یکنواختی تجربه کاربری نیاز به زیرساخت‌های فنی خاصی خواهند داشت و عدم وجود برخی زیرساخت‌ها یا تقاضا برای برخی خدمات وجود برخی زیرساخت‌های اینترنتی را کم‌تر می‌کند، به بیان دیگر اینترنت و وب با یکدیگر رابطه برساختی متقابل دارند.

 

خدمات اینترنت:

۱) سرویس Web که توسط این سرویس اطلاعات شامل متن، تصویر، صدا و حتی فیلم در سطح جهان منتشر می گردد.
۲) سرویس FTP که فایلها با فرمت های مختلف با سرعت و دقت کافی از اینترنت به کامپیوتر ما (Download) یا از کامپیوتر ما به اینترنت (Upload) منتقل می گردند.
۳) سرویس E-Mail که به کمک این سرویس انسانها می توانند پیام الکترونیکی ارسال ودریافت نمایند.
۴) سرویس گفتگو یا (Chat) که افراد علاقمند می توانند در سراسر دنیا با یکدیگر به صورت متنی (Text Chat)، صحبتی(Voice Chat)، رو در رو (Face to Face) گفتگو نمایند.
۵) سرویس تجارت الکترونیکی (E-Commerce) که کلیه خدمات تجارتی در محیط اینترنت عرضه گشته که باعث ارائه خدمات بهتر، بیشتر، ارزانتر و سریعتر می گردد.
۶) سرویس کتابهای الکترونیکی (E-Book) که کلیه ناشرین به غیر از نسخه چاپی، نسخه الکترونیکی انتشارات خویش را در وب سایتها بصورت لحظه ای و گسترده منتشر می نمایند.
۷ سرویس دولت الکترونیک (E-Government) که کلیه خدمات دولتی مانند خدمات بانکی در محیط اینترنت ارائه می گردد.


کاربردهای اینترنت:

1) پست الکترونیک
2) عضویت در گروههای بین المللی Lists Mailing و Usenet
3) جستجوی منابع علمی و آموزشی، کتاب و خدمات از طریق Search engines
4) شرکت در سمینارها و کلاسهای آموزشی از طریق اینترنت
5) انواع تبلیغات برای اهداف جامعه
6) دسترسی به آخرین اخبار روز جهان و وضعیت آب و هوا
7) انجام معاملات تجاری و انواع خرید و فروش اینترنتی
8) کار با دیگر رایانه ها و دسترسی به منابع موجود در آنها

 

منابع:

آفتاب

ویکی پدیا

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

گنجینه معتبر آزمون استخدامی بانک ها

حدود 20 کارشناس و مدرس شبکه بانکی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی