سواد سلامت روانی مردم بسیار پایین است، حتی برخی تصور می‌کنند یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی با ازدواج خوب می‌شود و آن را ازدواج درمانی می‌دانند که باور غلطی است!

بر اساس آمار‌های منتشر شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ایرانی از اختلالات حاد روانی رنج می‌برند و نیازمند مراجعه به روان‌شناس یا روانپزشک هستند. این نرخ بالا‌تر از میانگین جهانی نیست، اما زمانی که به این مساله توجه کنیم که میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک پایین است، موضوع اختلالات روانی به موضوعی حاد تبدیل می‌شود.

 

این عدم مراجعه ریشه در آگاهی پایین در زمینه سلامت روان دارد، تا جایی که حتی شاهد برخی نسخه پیچی‌های عجیب و غریب در این زمینه هستیم و در مواردی برخی شهروندان فکر می‌کنند اختلالات روانی با ازدواج حل می‌شود! ازدواج‌درمانی برای کنترل بیماری‌های روانی! رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سواد سلامت روانی مردم بسیار پایین است، حتی برخی تصور می‌کنند یک بیمار روانی مانند اسکیزوفرنی با ازدواج خوب می‌شود و آن را ازدواج درمانی می‌دانند که باور غلطی است.

 

مهم‌ترین مشکل کشور در حوزه سلامت روانی این است که دانش و سواد سلامت روان مردم بسیار پایین است و باورهای بسیار نادرست و خرافات زیادی دراین حوزه وجود دارد. اوتاکیدکرد: خیلی از مردم تصور می‌کنند که با ازدواج درمانی یا سفردرمانی بیمار روانی آنها خوب می‌شود، در حالی که بیمار روانی شدید مانند افسردگی‌های شدید، اضطراب و وسواس‌های شدید یا افراد مبتلا به بیماری دوقطبی یا اسکیزوفرنیا باید به روانپزشک مراجعه و دارو مصرف کنند. در درمان بیماری‌های روانی شدید، حرف اول را دارو درمانی می‌زند و خدمات مشاوره روانی کمک کننده است، تجویز دارو نیز فقط در صلاحیت روانپزشک است.

 

توانایی پیگیری و هماهنگی برای دسترسی به پزشک، خواندن و فهم خواص و عوارض داروهای تجویز شده و اجرای توصیه‌های پزشکی متناسب با نیاز بیمار، مهارت‌های اجتماعی و شناختی افراد که به آن انگیزه همکاری با پزشک را داده توانایی دسترسی به اطلاعات و توصیه‌های پزشکی و به کار گیری آنها در جهت حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی در قالب سواد سلامت تعریف می‌شوند.
 

نبود سواد سلامت پیامدهای نامطلوب بهداشتی و اجتماعی مانند شیوع بیماری های مزمن، بهره گیری کمتر از خدمات افزایش هزینه‌ها و بار بیمه‌ها و مرگ و میر زودرس بر اثر بیماری‌ها در پی دارد.
 
اختلالات سلامت روان در دنیا به دلیل نا برابری‌ها رو به رشد بوده جهانی شدن تجارت به اختلافات طبقاتی دامن زده که به دنبال آن یاس، نا امیدی، خشونت، جنگ در جهان افزایش داشته و سلامت مردم دنیا تحت تاثیر آن قرار گرفته است.
 
زمینه‌های زیستی و ژنتیکی همانند سایر بیماری‌ها بر سلامت روان تاثیر گذارند افزون بر این عوامل محیطی و اجتماعی از دیگر علل مهم و تاثیر گذار در سلامت روان محسوب می‌شوند.

 

 

منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

سایک نیوز

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی بانک ها

آزمون استخدامی بانک ها

فریبا دنیایی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی